lördag, augusti 23, 2008

Bondemarknad & kräftskiva!

Förmiddagen tillbringades idag i Skara på bondemarknaden tillsammans med de andra i rasfjäderfäföreningen. Lite dåligt med djur utöver hönsen och i allmänhet lite dåligt drag, men vi hade en trevlig dag med mycket kackel, eller förlåt, prat. ;-)

På hemvägen svängde jag förbi Carmen & Crister i Smmabo och fick med mig lite esbetre (stavning?) till mina hängiga 5-veckorskycklingar samt en ny vithättetupp då min gamla, Adam, hade missbildad hätta och pga överhängande hud bara såg på ett öga. Inget att avla vidare på, alltså!

Nya lille tuppen bor nu ihop med sina blivande fuar i några kompostgaller inne hos de äldre hönsen, för att bli accepterad av min griniga appenzellertupp innan de släpps ihop. det ser iaf lovande ut, inga utfall av stortuppen ännu iaf. (nya tuppen i mitten, samman med de blivande fruarna)

Väl hemma insåg jag att vi inte tillagat våra kräftor ännu! Det var då en timme kvar tills vi skulle till kräftskivan hos grannarna. oj då... Det fick bli snabbkokning av de frysta kräftorna, men tro det eller ej så blev de jättegoda trots det ngt tvivelaktiga förfarandet. ;-)

Kräftskivan blev verkligen en trevlig tillställning, en riktigt rolig och synnerligen korkad tipspromenad inledde festligheterna. Sedan blev det smörgåstårta, snapsvisor (med tillhörande snaps då;-)) Massor av kräftor, skratt och prat blev det också! Kul att träffa grannarna lite mer, på ngt konstigt vis blir det ju alltid så att de som bor närmast är de man träffar mest sällan.

Inga kommentarer: