fredag, augusti 22, 2008

Mjuka tunnbröd!!!!!

De många utropstecknen beror på att de är så fantastiskt goda! :-D Som ni nog förstår har här alltså bakats tunnbröd idag! de blev helt perfekta: ngt tjockare än de man köper förstås, men så goda! Riktigt sega och mjuka och totalt osmuliga, precis som jag vill ha dem! :-D Jag får verkligen anstränga mig för att inte smyga ut och smaka på dem i köket stup i kvarten! Naturligtvis måste jag dela med mig av receptet så ni också får prova!

Mjuka Tunnbröd (8st):

50g smör

5dl mjölk

1pkt jäst

1tsk salt

½-1dl sirap

10g mald anis

10g mald fänkål

10g mald kummin

2dl rågsikt

vetemjöl

Smält smöret och häll i mjölken, värm till fingervarmt. Häll sirapen i mjölk och smörblandningen. Lös upp jästen i degvätskan och blanda sedan i kryddor och mjöl till en smidig, inte för torr deg. Låt jäsa 30min under bakduk.

Dela degen i 8 delar och riulla till bollar. Lägg att jäsa ytterligare 30min på en bakduk, täckt med en annan bakduk.

Sätt ugnen på max (gärna upp emot 275-300g, men min ugn klarar bara 250 grader och det gick också fint!) och låt plåten du skall använda stå inne, den ska vara HET.

Kavla ut "bollarna" till tunna kakor (2-3mm) och nagga noga (till det här arbetsmomentet kan en 2-åring utrustad med gaffel med fördel användas :-D)

Skjutsa in i ugnen med hjälp av brödspade, en kaka i taget, på den heta plåten och grädda 3-5min beroende på ugn och temp. Lite färg kan de få, men absolut inte för mkt för då blir de stela.

Lägg bröden på hög mellan flera dukar för att långsamt svalna och behålla den mjuka segheten!

Inga kommentarer: