onsdag, september 03, 2008

Knäckebröd, finfrämmande ;-) och svamp...

Jag började morgonen med knäckebrödsbak. Degen sattes igår och skulle egentligen även bakats ut då, men efter släpkärrehaveriet kände jag mig måttligt sugen på att baka knäckebröd hela kvällen (det tar ju sin tid och kräver passning till 99%, till skillnad från att baka vanligt bröd...)
Nåväl, knäckebrödet blev JÄTTEGOTT! (Jag åt nog upp 1/3 av det igår, men lite hjälp från mamma och Stybbe) Det blir ju mycket kraftigare än köpeknäcke, inte sådär sprött och luftigt (och smuligt) utan... ja, kraftigare. tar längre tid att äta. Men är i gengäld mkt godare!

Knäckebrödsreceptet:

15 g jäst +,4 dl mjölk + 200 g honung blandas med 100 g rågsurdeg, 700 g grahamsmjöl, 150 g grovt rågmjöl.
Jäs 30-60 min (till dubbel storlek)

Efter jäsning tillsättes 100 g grovt rågmjöl, 200 g vetemjöl special. Knåda 13 minuter i matberedare.
Tillsätt 10 g salt och knåda i ytterligare 2 min

(Det här är ett allmänt bra tips för att få ett hållfast bröd, knåda den mesta delen utan salt! Glutenstrukturen förstörs om saltet tillsätts från början)

Låt degen vila 30 min (eller som jag gjorde, i 15 timmar...), baka därefter ut knäckebröd efter smak (runda, fyrkantiga, hjärtformiga...) Ju tunnare desto bättre!

Baka ca 14 min i 200 grader

________________________________________________

Efter lunch fick vi finbesök av mamma & Lennart som vi inte träffat sedan april (!!!) Hade en tämligen lugn dag med beundrande av djuren, lek med Alma och mousakka. Tyvärr blev inge kort tagna inser jag nu... :-/ Typiskt, när mormor äntligen kommer på besök glöms kameran av!! Jag fick även några nya pelargoner, bla en som luktar coca cola (eh, ja just det... ;-))

________________________________________________

Vart kommer nu svampen in i det hela då? Jo, Alma åt svamp till kvällsmat. Rå svamp, som hon hittat alldeles själv. :-O Viss oro blev det, särskilt när giftinformation inte kunde ge några bra svar.

Dessbättre visade det sig att Almas favoritkompis Saga har en morfar som är svampexpert och som via telefon kunde ge oss ett till 99% säkert svar på vad det var för svamp. Dessbättre ingen giftig svamp, men för säkerhets skull blev det en dos medecinskt kol som Alma glatt åt med sked som efterrätt efter kvällsgröten, för att sedan beundra sin (och pappas) svarta tunga i spegeln! :-D

3 kommentarer:

Familjen Andersson sa...

varför ser man att du skrivit..men man ser inte inlägget förran dagen efter...?

Linda Färnevik sa...

Därför att jag fuskar och inte orkar skriva på kvällen, men vill ha rätt datum ändå på inlägget! (Finns säkert ngn funktion för att få till detta på annat vis, men jag vet inte hur) ;-)

lilian sa...

Tack för en trevlig dag igår! Du inspirerade med mat & bak, så idag har jag gjort makrillaladåb, syltade tomater och ciabattabröd.
lilian & lennart