tisdag, september 16, 2008

Det blev 10 stycken!


Under gårdagen kom 10 stycken små gotlänningar till världen! Underbara färger är det på dem också! Ska bli spännande att se hur de blir som vuxna.

Appenzelleräggen verkar det inte bli ngt av, det ena hade dött i samband med att äggen blev ordentligt kalla halvvägs under ruvning pga tumult i hönshuset, och det andra är det visserligen en kyckling i, men jag tror inte den kommer ut. Verkar svag och är sen. Tämligen stillsam inne i ägget är den också. Uppenbar skillnad på vad de härdiga gotlänningarna och de ömtåligare appenzellerna tål!


Jag är dock väldigt glad för att det var gotlänningarna som klarade det hela och inte tvärt om, appenzeller har jag ju en hel del av!



Nu på morgonen visade jag Ingrid de tre vithättekycklingarna som är två veckor gamla (och inte mkt större än de nykläckta kycklingarna), och hönan tittade riktigt argt på mig, sedan sopade hon in dem under vingen, burrade upp sig och morrade åt mig, och såg ut att undra "hur faan fick du tag på mina barn utan att jag märkte ngt!?!" ;-) Hoppas hon vill behålla dem, det vore fint för dem att få en mamma, de också... De verkar nöjda i värmen under hönan ihop med de nya syskonen, och hon verkar nöjd med att ha dem, men jag får hålla god koll under dagen så hon inte ändrar sig!

Inga kommentarer: