tisdag, oktober 28, 2008

Könsbestämning pärlhöns

Jippie, vilket roligt ämne, eller hur?! =)


Nu har jag, återigen, studerat mina små vidunder till pärlhöns. Som vuxna har hönorna släta "haklappar" och tupparna som skålar, om jag förstått rätt. Vi närmare studier av de små kräken =) ute i ladugården ser jag skillnaden redan nu, gör ni? Både färg och form skiljer sig, tuppens har en ngt böj "flärp" längst ut och är rödtonad, hönans helt rund och beige...


Idag har hönshuseriet fortsatt, golvet har behandlats och sista mellanväggen har bygts och målats på ena sidan. Snart kan de flytta in, ev får de första komma dit redan i morgon! (en box är helt färdig)

Till sist får jag bjuda er på en bild av mina små svarta. Här är Nero på pinnen ihop med två söta småttingar. Liten tuppe närmast Nero, och ytterst en liten tös!

3 kommentarer:

Fake cake sa...

Oj va många inlägg du hunnit medan jag varit borta...jobbat

Va fin tårta du gjorde..mumsigt
Ni har verkligen gjort jättefint till hönsen.
Hoppas tösen slapp öroninflammation...

Jaha ska minsan kolla mina pärlisar imorgon. tack för det tipset.

jag tog ut antibiotikan o esbetren idag= 640 kr BARA haha fast det räcker till många sjuklingar och esbetren håller till 2011 men antibiotican till sommaren. tur jag fick för 2 ggr då.
Vill du ha så hojta.

Ha det gott//Lotta

Hönsflocken sa...

Oj så smaskig tårtan såg ut!
Pärlöns ser så himla läskiga ut, undrar hur det kom sig att de fick så himla vackra fjädrar till de där gamhuvudena ;)
Men de har vackra ögon!

Svarthöns är så tuffa! Skulle det inte vara för att jag är orolig för minihönsens auktoritet skulle jag vilja alla alla möjliga spännande raser!

Hur är svarthöns i psyket? Jag har hört att de är lite småsura och inte så överdrivet sociala men jag vet inte om det stämmer? Otroligt vackra är de i alla fall! Hur ligger de till i storlek? Är de mycket större än tex dvkochin?

Hönsflocken sa...

//f

(det finns två av oss, därför måste man tjata om vem det var som kommenterade)