måndag, november 24, 2008

Ett nytt måste!

Idag tog jag ut Dimma & släden igen, den här gången samman med Alma som hyfsat snällt satt fram i "korgen" insvept i en tjock filt. Nu var det ytterligare ngn dm snö ute och släden gled fram helt tyst medan snön ven i ansiktet på oss. Då insåg jag vad som fattades! En BJÄLLERKRANS! Jag måste ha en bjällerkrans, färden hade blivit dubbelt så mysig med lite bjällerklang!

Vet ni varför man använde bjällerkrans förr i världen? Jo, bjällerkrans och pingla användes för att skrämma bort oknytt och självaste Skråpuken (dvs dävulen) när man körde med häst i mörkret. De onda makterna skydde klangen från malmen i bjällrorna.

Som ni förstår behöver jag bjällror även av denna anledningen, tycker det finns lite för mycket onda makter runt omkring som ställer till det för oss hela tiden! =/

3 kommentarer:

nordicharps sa...

Det ska vi nog ordna...

Anonym sa...

Oj vad juligt det kändes med det inlägget!

Familjen Andersson sa...

*Letar frenetiskt*

Har en klocka, alltså ingen bjällra som jag har sparat sen jag var liten..den ko0mmer ifrån Karelen med krigsflyktingarna under kriget..
Tänk om jag hittade den nånstans.. även om det är en bula på den så är klangen underbar!