onsdag, november 12, 2008

Tränat inför julen... =)

Min mormor, Rut, bakade både klenäter och struvor. Jag minns dem så väl, det var de godaste kakor man kunde tänka sig! Nu är mormor död sedan många år, men minnet av hennes kakor lever kvar =) Jag har velat ge mig in på att baka dessa godsaker länge, men det har inte blivit av. Så idag när regnet öste ner utanför fönstret, bestämde jag mig för att NU är det dax, trots att det inte är jul riiiktigt ännu!


Klenätbaket i bilder:









Visst blev de FINA! (och goda! Tyckte Alma också!)

Jag var tvungen att ringa och dubbelkolla med mamma om mormor verkligen bakade dessa kakor själv. Som tur var så gjorde hon det, Om det hade visat sig att hon gått och köpt dem, ja då hade hela min världsbild rasat! =)

Receptet, inte mormors, men mkt goda!
Ingredienser:
1-2 msk smör
3 msk strösocker
3 äggulor
3 msk grädde
1/2 citron, (rivet skal)
1 msk konjak (kan bytas mot 1 msk vatten + 1krm ättikssprit)
4 dl vetemjöl
Garnering:
1/2 dl kanel
+ 1/2 dl strösocker

Så här gör du:Rör ihop smör och socker. Tillsätt gulor, grädde, citronskal och konjak. Blanda ner mjölet och låt degen, som ska vara ganska lös, vila på kallt ställe i två timmar eller helst över natt. Kavla ut degen tunt och sporra ut remsor på snedden cirka 10 cm långa & 3cm breda. Sporra en skåra mitt i och drag ena snibben genom skåran. Koka klenäterna ljusbruna i cocosfett (180 grader). Låt dem rinna av på hushållspapper. Blanda kanel med socker, lika delar. Vänd klenäterna i kanelsockret och lägg dem i en tät burk. Förvara dem svalt.

Som om klenäterna inte vore nog, så har jag även gjort vit chokladtryffel med apelsin! Åh så gott! Och dessbättre är de sådana att man tar en eller två, och sedan är man nöjd. Det är inte ofta det händer, men det blir väldigt mäktigt med choklad i kombination med smör och grädde! Så synd =) att de här godsakerna inte håller sig till jul, utan måste ätas upp! (Är det ngn som är frivillig att hjälpa till så säg bara till! =))

5 kommentarer:

Familjen Andersson sa...

Va roligt, jag bakade munkar inatt :)

lilian sa...

Så härligt, att Du, Linda, fortsätter mormor Ruth´s traditioner. Du skall få hennes recept av mig.

Linda Färnevik sa...

ja, ja JA! =)Gisses vad jag ska baka!

Nina sa...

Jag älskar verkligen klenäter och VIT choklad - förresten all choklad är väldans gott....Du är bara så duktig !

ha nu en underbar helg/kram/Nina

Anonym sa...

TILL!
Jag säger då absolut till. Har du vägarna förbi får du gärna slänga in några! Jösses vad gott, jag längtar till allt julgodis!