tisdag, december 09, 2008

Lummer

Idag efter jobb resp dagis åkte jag & Alma ut till Alphem för att plocka lite lummer att pynta med. Granriset som jag använt till ljuskronorna och som togs in till 1:e advent barrade ngt helt förskräckligt så det var dax att hitta på ngt annat.

Lummer är en verkligt faschinerande växt som det finns gott om just i Alphem (och på en del andra ställen förstås, på det stora hela är den dock mkt ovanlig), den är vintergrön, extremt långsamväxande (den blir t.ex. inte könsmogen förän vid 10-12 års ålder...) och mkt vacker, växer liksom i långa girlanger. Den har sedan gammal använts som pynt till jul och även för att gå säker för onda maktter .

Vi bytte alltså granriset mot lummer, och nu får man beundra takkronorna med anddakt, men tanke på hur sällsynt lummer faktiskt är. Den är fridlyst och det är förbjudet att gräva upp eller dra upp den med rötterna. Inte heller får man plocka till försäljning utan bara för eget bruk sas. och fint, det är det! (och allra finast egentligen när de hänger i girlangform som de växer, men det fungerade inte ihop med den här takkronan...)

5 kommentarer:

lilian sa...

Glöm inte brandfaran!!!!!!
Torkad lummer ihop med levande ljus blir som krut....mycket lättantändligt!

Fast------det är jättemysigt!!!! -ändå!

Anonym sa...

Intressant du skriver om Lummern.
Jag brukar duscha vatten med spryflaskan över min adventsstake. Där i är mossa eller ene lättantändligt det med.

Linda Färnevik sa...

Ja det är frömjölet som blir som krut. Det "exploderar". Vattendusch vid eldning är en bra ide!

Anonym sa...

Ojoj vad man lär sig mycket här! Snusk-Ola har jag t.ex. aldrig träffat förr :-). Vad du går och går! Duktig tjej! Idag bidde det inte många steg för mig, en helt vanlig dag med andra ord.

Fake cake sa...

Det blev ju jättefint att ha lummer i takkronan...måste upp i skogen o hämta en dag.

Minns väl när mina töser va i den åldern...jisses;)
Hon är ju för söt din tös:)

Ha det gott