torsdag, januari 22, 2009

Det finns danskt rågbröd, och så finns det danskt rågbröd...

Jag har ägnat ett par dagar till att provbaka div recept på min brödfavorit danskt rågbröd. Med och utan surdeg, med och utan riktigt grovt rågmjöl, med mer eller mindre sirap... Det har blivit Satvas danska rågbröd, Johan Sörbergs danska rågbröd, icas dito och det som fanns i min gamla receptbok. Nu har jag enats om en kompromiss, och reslultatet kanske kan kallas

"Färneviks danska rågbröd" =)

Dag 1:
500 g vatten
300 g rågkross
200 g solrosfrön
50 g linfrön
40 g salt

Dag 2:
500 g vatten
300 g mörk sirap
300 g grovt rågmjöl
600 g rågsikt
60 g jäst
300g surdeg
fröblandningen från dag 1

Gör så här
1. Mät upp råg, solrosfrön, linfrön och salt i en bunke. Koka upp vattnet och häll det över frö/salt-blandningen. Täck över bunken med plast och låt vila 12 timmar.
2. Mät upp vattnet och ljumma det till cirka 37 grader. Smula ner jästen och blanda tills den löst sig. Tillsätt sirapen, rågsikten och det grova rågmjölet samt fröblandning. Blanda också ner surdegen och kör sen hela degen på låg hastighet i matberedare cirka 30 minuter.
3. Sätt ugnen på 250 grader. Smöra och mjöla under tiden en eller flera avlånga formar. Fyll dem till två tredjedelar, mjöla ovanpå och platta till. Låt stå i 60-90 minuter.
4. Sätt in bröden i ugnen och spraya med lite vatten så får bröden en knaprigare yta. Sänk temperaturen till 210 grader. Baka till innertemp 96 grader. Ta ut bröden och försök låta bli att provsmaka förän det gått ett dygn. Brödet blir bättre, både i smak och konsistens av att vila!

Ätes förslagsvis med hemgjord hummus med mkt tahini och cilli i, och skivad tomat. (Fast... tomaterna som säljs nu varken luktar eller smakar ju tomat, så den kanske man borde hoppa över, egentligen...)

4 kommentarer:

Nina sa...

jättegott ser det ut...

Linda Färnevik sa...

mmm... Det är det också! Hem och baka med dig! =)

Fake cake sa...

Ser så gott ut det brödet. Jag har aldrig varit särskilt bra på bröd. Eller så är det för att jag drar mig för det...latmasken i mig;)
Har du fått besked om genbanken på svartisarna?
Jag väntar nu på att de ska börja ruva för de har då haft sem sen okt;)
Skojar bara men jag vill så gärna kläcka fram mer än mina 3 hönor;)
När du kommit med genbanken så kan jag slunga flera köpare till dig som vill stå på kö va?
Folk är som galna i svarthöns men det förstår jag:)
Jag har sagt stop nu efter 3 st som vill ha kullar för jag vill ha själv också.

Ha det fint i helgen

Recept bakning bakrecept bröd choklad godis sa...

Detta recept måste prövas på här i hemmet när man får tid till övers!
Du har en väldigt tjusig blogg också.

Danskt rågbröd recept