tisdag, januari 27, 2009

Godaste soppan!

Jag måste bara dela med mig av receptet till dagens höjdarlunch! Receptet kommer ur boken "Snabblagat vegetariskt" av Eva Strand, men är som alltid lite ändrat av mig. =) Min motivation att laga vegetarisk mat iaf 4 dagar per vecka går än så länge riktigt bra, har börjat bläddra i några av mina många vegetariska gamla kokböcker och där finns massor av gott!

Den här soppan älskades av samtliga runt bordet, även Alma tog om flera gånger!Krämig majssoppa 4 port

6dl majskorn
1 liter ekologisk grönsaksbuljong
1 stor, finhackad gul lök
2 stjälkar fint skivad blekselleri
2 msk olivolja
1 pressad vitlöksklyfta
1 tsk senap
1 tsk paprikapulver
salt, svartpeppar
3 msk vetemjöl utrört i lite mjölk
3 dl tärnad potatis (cm-stora)
1½ dl grädde
Hackad persilja

Fräs lök och selleri i olivolja. tillsätt majs, vitlök och kryddor. Häll buljonegen över grönsakerna och lägg i potatisen. Koka tills potatisen är mjuk. Tillsätt mjölredningen och koka lite till. Tillsätt grädde och perilja, och låt bli varmt. Smaklig måltid!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Japp, den ser alldeles underbart god ut ! Ska testa !
Malin

Ancan sa...

åter som en väldigt god soppa - den blir det här på torsdag !

tack för tipset.Ancan