måndag, januari 19, 2009

It´s alive!!!

Jag har haft dåligt med bakinspiration det sista, väligt dålig. Det har bara blivit bröd då frysen gapat tom och Stybbe & Alma skrikigt av hunger, ungefär. Och då bara enklast möjliga,inget speciellt, inga anstängningar.

Nu tänkte jag försöka trigga igång baklusten igen med hjälp av lite kul recept, och än har det gått ganska bra! Kikade i Ninas bok Brödälskare på jobbet idag (japp, jag har återgått till praktiken efter en veckas ledigt. Känns roligt!) och kopierade lite recept.

Först ut var polenta rolls, vackert gula små portionsbröd med dinkel, polenta, oliver, rosmarin och gott om olivolja. Goda blev dom, men enl min smak ska det i mer salt nästa gång. Dessa ska barnen på Almas förskola få provsmaka, hoppas de gillar dem. Hitills har jag inte lyckats baka ngt som de protesterat emot , men jag har inte heller använt oliver tidigare. Vi får väl se...

Nästa variant blev dinkelbullar med svarta sesamfrön.. Dessa små svartprickiga frallor har jag inte provsmakat ännu, men fina blev de! Helt och hållet bakade på dinkel av olika slag, samt havremjölk och lite fil.

Här kommer dagens skapelser, omgivna av rosa, för att pigga upp er lite denna den deppigaste dagen av dem alla

Dessutom startade jag igång min surdeg, "det lilla äcklet" ( som är över 2 år gammal för övrigt), igen. Det har stått alldeles ensam i ett skåp under kanske... två månader nu, i sin absolut lufttäta glasburk.

Min brist på motivation har drivit mig att missköta äcklet kraftigt. Det såg inte mkt ut för världen, hade skurit sig helt och hållet i ett mjölskikt och ett skikt av brun vätska, och jag var tveksam till om det gick att få liv i igen. Skippade mun-mot-munmetoden =) och tog fram vispen istället. Vispade surdegen jämn och matade med lite dinkel och vatten, redan efter en timme bubblade det livligt och luktade alldeles perfekt! It´s alive!!! =) Här ska bakas surdegsbröd

1 kommentar:

Nina sa...

Så kul att äcklet lever....
men jag är lite orolig för dig . Hoppas det inte är alltför stora skador på bilen och framför allt DIG! Du är ju viktigast!!!

jag sniglade till jobbet...