onsdag, januari 21, 2009

Risottopremiär och lite hederligt kroppsarbete!

Jag har aldrig tidigare lagat risotto. Och nu pratar jag riktig risotto; krämig, smakrik risotto med vin, riktigt smör och god lagrad ost... inte den där torra blandningen av ris, överkokta grönsaker, köttfärs och färdig kryddblandning som jag avskydde och som serverades var och varannan dag under barndomens husvagnssemestrar...
Det var inte alls komplicerat ju! Och fantastiskt gott tyckte vi allihopa, t.o.m. Alma som just ätit en regäl lunch på dagis och normalt sett inte vill se åt maten när hon kommer hem. Risotto kommer nog att bli en vana här hemma, en mkt välsmakande sådan!
Lite gammal hederligt kroppsarbete blev också av idag. =) Jag tänkte fixa till lösdriften som vi bara använt halva av. Röjde ut bråten i den oanvända halvan, byggde om lite... Tog bort väggen som delade av utrymmet och ströade upp. Många timmars slit blev det, men tada! Nu har hästarna ca 40 kvadrat lösdrift! Eller hästen, det är ju bara Dimma som använder den... just nu iaf! Dimma var dock mkt nöjd med att ha mer än dubbelt så mkt yta att husera på och gick genast in och sov längst in i den nya delen.

2 kommentarer:

Koola Viola sa...

Vad härligt med så gott om plats i ligghallen. Min ligghall är något liknande, till två hästar. När jag läste om hur många hästar man fick ha i min ligghall, på jordbruksverket, så tror jag det var sisådär tolv stycken eller nåt. Ännu fler om det var unghästar. Hmm..?
Nä det räcker med två för mig.

...fast det är ju kul att vi har något att växa i ;o)

Nina sa...

Så tjusigt det ser ut - du är bara så duktig !!
Jag har aldrig lagat risotto men varit sugen så nu måste jag också testa !!

ha en härlig dag!

kram/Nina