fredag, januari 02, 2009

Stegräkning: utvärdering och framtidsplaner.

"Utvärdering och framtidsplaner" lät nog betydligt mer avancerat än vad det faktiskt är. =) Efter att igår ha slagit mitt eget rekord och gått över 20.000 steg tänkte jag summera stegräknandet lite.

Efter att aktivt att räknat steg och ansträngt mig för att gå så mkt som möjligt under december månad kan jag konstatera att jag mår mkt bättre i ryggen. Midjemåttet har minskat inte mindre än 6cm men vikten är konstant. Det är jättehärligt att gå och jag mår helt klart bra av det!

Från att ha gått ca 5.000 steg/dag till att gå runt 13-15.000 steg per dag är ju ett stort framsteg! Det totala snittet, inberäknat sjukdagar där jag bara legat till sängs och julafton där jag valde att frossa i god mat framför att promenera, blev nästan 12.000 steg/dag vilket jag är mkt nöjd med! Räknar jag då med min normala steglängd på 82cm har jag tillryggalagt 27,5mil. Det är en bra bit! =)

Jag kommer fortsätta livet med stegräknaren i ficken ett tag till. Målet är naturligtvis att gå så mkt som möjligt och kravet jag har på mig själv är minst 10.000 steg per (frisk)dag, dvs de där stegen som är nödvändiga för att må bra. Snittet i månadens slut ska också bli iaf 10.000 steg/dag vilket ju kräver en del extrasteg emellanåt då det alltid blir en del dagar med sämre resultat pga sjukdom eller annat. Att lyckas med det borde inte vara särskilt oöverkomligt!

Inga kommentarer: