tisdag, mars 03, 2009

Baka som Camilla

Tittade på Camilla Plum i Bullar av stål för första gången igår. Jag missade avsnitt 1, och när det var dax för reprisen så strejkade SVT2 och bjöd bara på myrornas krig här hemma...

Men vilket härligt program! Jag älskar det, verkligen! Avslappnat, inspirerande och opretatiöst, samtidigt som hon är så duktig, och har tillgång till helt fantastiska råvaror, igår olika sorter av urveten.

Kändes så skönt att se en vanlig (fast kanske ovanligt duktig) människa baka i ett alldeles vanligt kök, med en lätt gulnad degblandare av ngt äldre modell i stället för den senaste, skinande från Kitschen Aid (som kostar en annan två månadslöner...) och med en alldeles vanlig, vit ugn. Inga perfekta, identiska former på bröden. Och inga förföriska ögonkast med målade fransar, inget slickande på fingrarna, inte en massa trams. =) Härligt!!!

Idag har jag & Alma bakat lite foccasia på "Camilla Plums sätt", våran lösa, jätteelastiska deg födelade vi med händerna, pickade med fingrarna och sedan penslade vi på olivolja-vattenblandningen- även den med händerna. Alma har aldrig tyckt att bakning varit roligare än så här! Hoppas foccasiorna blir goda, trots att min rosmarin inte var färsk.

1 kommentar:

Nina sa...

jag missade detta avsnittet men det kommer säkert repris till helgen... och det är inget fel på förföriska ögonfransar ;=D

kram/N