tisdag, juni 30, 2009

En dröm har gått i uppfyllelse

Idag har jag med sällskap av Jenni och hennes sambo haft en heldag i bilen: vi åkte till Vreta naturbruksgymnasium i Linköing för att köpa en rockard. En fin, fjädrad, högbyggd rockard... en sådan som jag drömt om ända sedan jag köpte Dimma för 3 år sedan, ja egentligen ännu längre; redan när jag hade Putte för 8-10 år sedan ville jag ha en ordentlig rockard.

Med tanke på vad de kostar, från 16.500kr och uppåt, så har det liksom aldrig varit aktuellt att köpa någon tidigare. Och de kommer i princip aldrig ut på begagnatmarknaden heller, tro mig, jag har haft stenkoll de här 3 åren... Nu hade jag dock den fantastiska turen att komma över en begagnad, så då var det bara att länsa kontot och åka (och vara inställd på att det blir nudlar till middag resten av sommaren. Nudlar och havregrynsgröt. Med vatten. =))

Jag var förstås tvungen att provköra när vi kom hem, trots att klockan var mitt i natten. Det kommer behöva göras ett par mindre ändringar med hjälp av maken och svetsen för att få det optimalt till häst och sele: svängeln får flyttas ner ett snäpp för att få en helt rak draglinje med lokselen, och sedan behöver nog vinkeln på skaklarna ändras lite i fram för att få vikten i skaklarna perfekt: Dimma är nog snäppet högre än de hästar som dragit vagnen tidigare. Det är dock fullt körbart redan nu, bara att det blir ännu bättre med dessa små ändringar. Tur att det är "piece of cake" när man är gift med en svetsare, bara han får tid ngn gång. =) Lite färg på sedan, så är vagnen så gott som ny.

Dimma trivdes bra framför vagnen, och matte i den samma, så nu kommer dett bli mycket körning! Som vanligt blir det bild på Dimma med tom vagn, det är allt för svårt att vara fotograf och kusk samtidigt! =)

7 kommentarer:

Familjen Andersson sa...

Grattis!! Kul med fynd!

(Fast personligen tycker jag dom är kusliga och skräckinjagande byggen och skulle hellre dö än att köra med en sån... Men tur det så slapp vi vara spekulanter på samma vagn ;) )

Linda Färnevik sa...

Varför kusliga och skräckinjagade...? Vill du sitta närmare marken?! =)

Familjen Andersson sa...

YES. Jag vill sitta bakom hästen, inte ovanför..

Men största anledningen är att jag sen barnsben fått lära mig att man ska inte ha ryggstöd på vagnen sen en tjej som körde sin ponny åkte ur baklänges och krossade ryggraden på vägen ur vagnen.. Hon hade sån där halvhög ryggstöd..

Familjen Andersson sa...

Men jag missunnar dig inte vagnen!
Kul att du hittade vad du sökte!

Åk du med den så åker jag med min Huddik :)

Linda Färnevik sa...

Huja, det lät otäckt. *ryser* Det är så mycket som kan hända med hästar alltså. Sitter faktiskt lägra i rockarden än i 4-hjulsvagnen, där sitter man verkligen ovanför hästen (fast det vill jag ju göra också)
Jag tror inte jag skulle orka sitta och köra utan ryggstöd, får så ont i ryggen av att sitta "rakt upp och ner" utan...

Smaken är som baken, som du sa innan, vi slipper ju slåss om samma vagnar. =)

Anonym sa...

Jättefin vagn ! Ser fram emot fler fina bilder på den och Dimma, skaffa dig en fotograf så att du också kan vara med på bild ibland :-)
Malin

Linda Färnevik sa...

Bilderna blir trevligast utan mig på Malin. =D Jag fastnar sällan på bild.