torsdag, juni 04, 2009

Kanin och potatis

Nej nej, det var inte dagens middag, om ni trodde det... =)

Min franska vädurshona hade gått i över 32 dagar (standard är 30 dagar) sedan betäckning och ärligt talat verkade hon inte dräktig alls: hon åt som en häst och var inte det minsta intresserad av att boa... Jag svor ve och förbannelse över det faktum att väduren gått tom, och att den belgiska jätten som inte träffat en karl det senaste halvåret boade för fullt och var uppenbart skendräktig. Så typiskt!

Kikade i vädurens hus innan jag åkte hemifrån, inte minsta tillstymelse till bo. När jag 1½ timme senare kommer hem och kikar vad jag tänker är en sista gång innan jag släpper henne till hanen igen, ser jag ett regält, sprattlande pälsbo! Nu ikväll kikade jag lite försiktigt, och där finns minst fem stycken levande ungar, två svarta och tre ljusa, förmodligen madagaskarfärgade som sin mor. Stora och välvuxna alla fem! (Mycket större och framförallt grövre än de två dödfödda för en månad sedan. Kanske födde hon för tidigt då?) I morgon ska jag undersöka antalet lite närmare och kolla så att det inte finns några döda ungar. Känns väldigt roligt, första egna kaninungarna!
I övrigt så har potatisen tittat upp genom halmtäcket, jag hade nästan gett upp hoppet men nu äntligen! Tyvärr tar sig även ogräset igenom, åtminstone kirskålen och ngt annat. Jag trodde det var en av fördelarna med halmtäckning, att man skulle slippa ogräset!? *suckar* Kanske hade jag för tunnt med halm, 50-60cm som tillplattat, men innan regn och bevattning? Jag vet inte, men det ska väl iaf på mer halm nu när blasten kommer upp har jag för mig.

9 kommentarer:

elin sa...

Härligt,får väl säga grattis! till mormor då.:) (skämt och sido)

Mvh Elin

Skumme sa...

Oj, har inte eran potatis tittat upp förrän nu alltså? Trodde en poäng med marktäckning var att det skulle gå lite snabbare.

Grattis till ungarna!

Koola Viola sa...

Hu vad härligt med kaninungar! Skönt att det verkat gått bra denna gången. Grattis!!

Linda Färnevik sa...

Grejen är väl att de ska upp över 50cm innan man ser dem ovan halmen, annars är det ju bara 1dm upp genom jorden, kanske därför det kännts långsamt?

Ja det känns kul med kaninungarna, vill så gärna kolla närmare på antalet men just nu regnar det så det får vänta. Spännande!

Nina sa...

HÖRRU JAG KOMMER OCH MÅLAR NÄR DET ÄR DAGS! HOJTA BARA TILL!!!

KRAMIS/NINA

Göran sa...

Jag odlade potäter under gräsklipp ett år. Var nog för snål med gräset för potätera blev gröna som västeråsgurkor. Med andra ord: oätliga!
Hoppas dina blir bättre

Anonym sa...

Grattis till tillökningen!
Ang. ogräset så är det nog så hjälper inte halm om man inte tagit bort det mesta innan man lägger dit det. Men det är lättare att ta bort ogräset om man har halm, eftersom jorden är lucker och fin inunder!

bc owner sa...

Ärligt talat så var det faktiskt middag som jag tänkte först på när jag såg rubriken.;-)

Här odlar vi potäterna direkt i backen. Det är ett jädra rensande så jag har funderat lite på att odla under halmtäcke nästa år.

Grattis till ungarna.=D

Linda Färnevik sa...

Tja, kaninungarna och potatisen ska ju bli mat så småningom, så helt fel är det ju inte. =D