tisdag, juni 16, 2009

Nyhet i örtlandet

...är curryört! (Helichrysum angustifolium) En underlig silverfärgad växt som luktar curry, vilket är lite konstigt eftersom blandningen curry påstås kräva minst 27 ingredienser... Här har ni den iaf, i bakgrunden koriander. (jag har jättegott om just koriander, så vill ngn ha en planta eller två så säg bara till!)I övrigt så ser det ut så här i örtlanden just nu i mitten av juni. Det händer hela tiden nya saker, vissa sorter (kummin och körvel) har gått i frö, andra blommar eller är på god väg, och allt växer så det står härliga till!Flera sorters timjanNågot som är lite intressant är att vissa örter ändrar karaktär helt från år 1 och framåt, här tänker jag främst på salvia. Salvian har rundade lite luddiga, inte helt gröna blad när man köper en liten kruka på plantskolan, men när man ser salvia etablerad i trädgårdar så har ludenheten försvunnit och bladen blit enfärgat gröna och lätt spetsiga. Intressant! Samma planta år 1 och 2 :

6 kommentarer:

Familjen Andersson sa...

Ja, jag har ju sagt att jag ska komma o plundra dina örtland när jag får stil på mitt, så jag har nåt att plantera i :)

Linda Färnevik sa...

Ja just det ja! =) Det finns flera sorter som är plundringsbara i år, och desto fler nästa år... och så några som du kan få frön ifrån, så det blir nog bra! Hur är planerna för ditt land, tårtbitar har jag förstått, men sedan? *nyfiken*

Elin sa...

Blir ju bara så avis,dina örtaland är ju så snygga.Man kan ju inget annat att bli inspererad.:)

Skall starta upp ett med,men först måste man ha lite örter annars blir det inget örtaland.Men det kommer.

Mvh Elin

bc owner sa...

Väldigt snygga 'örtaland'.

Måste fråga.
Är du säker på att nedersta bilden är salvia?
Vi har aldrig haft salvia här men det växer såna som var på bilden överallt.
I rabatterna och 'landet'. Ett förbaskat envetet ogräs som jag inte tycks bli av med.

Mvh Jenny

Linda Färnevik sa...

Tack!

Ja alldeles säker. Du känner på lukten om det har salvia du har i din trädgård? Finns vissa andra arter som är tämligen lika...

Anna sa...

Förstår inte alls varför salvian blir så, jag har bara stäppsalvia.. Inte duktig på örter alls, ska nog se till att jag få ner lite mer till nästa år. Tur att det kommer fler vårar, så man kan testa nytt igen!