onsdag, september 30, 2009

Första steget mot en faverolle-grupp

...är taget! Fick 18 ägg från Norge häromdagen, och idag har 10 av dessa lagts under lilla hönan Vera (hur lyckas 400g liten Vera täcka 700g faverolle-ägg utan bekymmer, det är ett mysterium för mig... =)) och de sista 8 äggen i maskinen. Om 3 veckor får vi väl se om det var ngt liv i de norska äggen. Kan ju vara lite si och så med befruktningen så här på hösten.
Vera ligger iaf tryggt på sin äggsamling, jag förstår mig inte på den hönan, hon ruvar 4 kullar om året men blir inte alls sliten då hon sköter sig själv exemplariskt även under ruvningen, är ute några gånger under dagen och äter, skiter och badar, och går sedan tillbaka till redet. När kycklingarna är kläckta så väntar hon ungefär 8 veckor, sedan börjar hon värpa med kycklingarna hos sig i redet. Ytterligare ngn vecka senare lägger hon sig att ruva på nytt, också nu med sina gamla kycklingar, som vid det här laget brukar vara större än henne själv då hon alltid ruvar andras ägg, hos sig. Det är en ganska imponerande bedrift! Än så länge i år har hon ruvat fram ca 30 kycklingar, och snott några extra från ruvande grannhönor. Förhoppningsvis blir detytterligare några småttingar i år!

Jag letar fortfarande efter faveroller, den 10:e åker jag ner till Skåne för att förhoppningsvis få med mig några hem. 2 hönor är bokade, och jag är spekulant på några kycklingar hos en annan säljare också. Spännande!

4 kommentarer:

Marie sa...

Hej!
Jag önskar dig all lycka med din ruvhöna och föresten vilken fantastisk ruvhöna du har :D

Har nu ganska bra koll på svarthöns kycklingarna, det blir 3 av 9 som blir hönor. Måste jag direkt skaffa en ny tupp till dem, eller? Jag tänkte om de vill ruva till våren... Vet inte om jag kan säga nej till dem, så underbara!

Hoppas att du får tag i Faverolle, jag har sånna och har inte ångrat det en sekund :D

//Marie

Linda Färnevik sa...

Tack Marie!!

Nej jag tycker inte du behöver byta tupp på en gång. Bland mina djur så kommer tuppen från ett ställe, och hönorna från 2 andra, så du bör kunna avla på dessa ett par led tycker jag!

OM de kommer ruva?! Det är jag ganska säker på att de kommer, så det handlar snarare om NÄR! =) Alla mina vuxna hönor har ruvat minst en gång i år!

mvh Linda

Linda Färnevik sa...

eller... var inte svarthönsen från mig? J? Nej? Eh, jag har noll koll! =)

Marie sa...

Jo de kommer från dig :D Det blev 3 hönor och så har jag sparat två tuppar, men jag kommer nog bara att behålla en av dem.

Och jag hoppas fortfarande på att de ska ruva. En höna anar jag att hon kommer att ruva, men hon är inte säker ;)

De använder inte redena, ÄN :D Men jag lägger i hö och myser till det, men nej inte ska man lägga ägg i redena :D

Ha det bra!