lördag, september 19, 2009

Rasbyte

Efter lite funderingar så beslöt jag mig för att byta ut mina gotlndshöns, detta av flera anledningar. Dels har jag tappat bort genbanksintyget (hur slarvig får man vara egentligen!?! =(), dels så uppfyllde de inte riktigt mina önskemål insåg jag.Jag har ju redan svarthönsen som ruvar som tokiga, så ytterligare en ruvande ras blev lite mer än jag kunde hantera redan i sommras när jag fortfarande hade väldigt få vuxna individer, så det är bättre att svarthönsen får hjälpa till att ruva fram grannrasernas kycklingar istället.

Det nappade direkt på min annons och inom ett dygn var hela flocken såld. Nu är deras box såpskurad från golv till tak och en ny stege är byggd och målad. Här ska svarthönsen få flytta in när jag blivit av med de sista kycklingarna som är tingade men inte hämtade.

Så återupptas funderingarna på vilken ras som ska få ersätta gotlänningarna? Önskemålen är mycket ägg, bra slaktkroppar, liten eller obefintlig ruvlust och att rasen ska vara populär men inte jättevanlig: jag vill kunna sälja avelsägg och kycklingar så småningom. Jag vet ju egentligen redan vad jag vill ha, men sist jag försökte få tag på sådana så misslyckades jag... Men jag var nog bara inte tillräckligt ihärdig.

Vad jag ska ha? Jo, stora laxfärgade faveroller. De uppfyller samtliga av mina önskemål och är både vackra och har ett speciellt utseende! Hoppas min hönsjakt fungerar bättre den här gången!

Inga kommentarer: