torsdag, oktober 22, 2009

Faverolleolycka

Ni minns mina 18 norska ägg, där bara 4 var befruktade? Nu har det blivit kycklingar, 3 stycken. Det ser ut att vara två hönor och en tupp och alla tre är så söta och fluffiga, riktiga påskkycklingar! Så långt är allt frid och fröjd. Men om man tittar på deras fötter så blir man grymt besviken...
De två hönorna är inte korrekta. En faverolle ska ha 5 tår på varje fot, till skillnad från en "vanlig hönas" 4. Den ena hönskycklingen har 8 tår, jämt fördelade på sina två fötter. Den andra hönan har 10 tår precis som rasen skall, men de sitter knepigt, 4 tår på ena foten och 6 på andra. *suckar*
Har föresten varit spekulant på en unghöna av rasen på 5 mils avstånd hemifrån. Tyvärr visade det sig att den saknade benbefjädring. Vad är det här? hur svårt ska det vara att få tag på vettiga faveroller?! =/

Jag har bokat två hönor i växjö iaf, fina sådana, som jag ska hämta vid tillfälle. Och jag ska göra en kläckning till, har fått hem 16 ägg från en annan säljare, hoppas det kan vara skaplig befruktning trots årstiden, och att det kommer ut fina korrekta kycklingar med alla tår, fjädrar på benen, vettigt stl, skägg osv om 3 veckor.

9 kommentarer:

Koola Viola sa...

Men hu vad tråkigt!

Jag hämtade hem två kycklingar från Växjö till min Granne C som letade efter nya Faveroller till sin grupp.

En kyckling visade sig senare vara en felskapt RIR-tupp.
Den andra kycklingen, som nu blivit ett halvår (tror jag om jag räknar rätt) tror vi kanske, kanske är åtminstone en Faverolle-KORSNING. För den är bumlig och har skägg och fem tår. Men annars vet jag inte vad den ser ut som. Inte som Granne C:s andra faveroller i alla fall.

Trist när det blir så!

Hoppas du har bättre tur med de kycklingar du ska hämta upp, så du hittar lite "riktiga" faveroller :o)

Linda Färnevik sa...

Ja det får jag väl hoppas att de är, riktiga alltså. för de är iaf efter en föräldragrupp som fått 96p på utställning...

Marie sa...

Oj vad trist att höra! Hoppas att de nya äggen ger många och fina kycklingar :)

Koola Viola sa...

Oj, 96 poäng! Ja då borde de ju kunna likna ett par faveroller ;o)

Linda Färnevik sa...

=D Med lite tur kanske de påminner om faveroller ja! =)

UlricaA sa...

Men hörredu gå in på min sida och så kika på länken som heter brandkårsskogen. Hon har faveroller! Jättefina var dom i somras när vi hämtade baggen iaf...sen är det förvisso i skåne men jag åker ner till helsingborg nu och då och kan ta dom med mig hem sen får vi väl skicka dom med lift upp till dig :)) Kolla! och hörredu jag gjorde pepparkaksrutor igår, ska smaka dom idag!
Ha en go helg!
Kram Ulrica

nordicharps sa...

Ärligt talat, Linda, det kunde bara hända dig, som de säger på mitt språk! Jag har ingen bil för tillfället, annars hade jag kommit ner och försökt mig på en fot till fot transplantation...!

Linda Färnevik sa...

=)

Vad har hänt med din bil Sally...!?!

nordicharps sa...

Lång och sorglig historia - vi tar det per telefon.