torsdag, oktober 08, 2009

Hur ska stjärten se ut?

"Smaken är som baken, delad", jo visst, och vad gäller folk så kan jag nog hålla med om att bakdelar gärna få se olika ut.

Vad gäller rashöns däremot... Så ska det ju vara standardiserat. Mina nuvarande stjärtfunderingar gäller Appenzeller spetshättad...

Hur ska de egentligen se ut? De flesta (alla? jag vet inte?) tuppar jag sett har sett ut så här, men jag har också hört kommentaren av utställande uppfödare att de skulle vilja ha stjärten ljusare eller t.o.m vit...Nu i år har ovanstående tupp även gett ett par avkommor med sådan här stjärt. Den här grabben är bara 6-7mån och därmed fortfarande tanig i kroppen, men han har ju en helt annan stjärtfärg...Vit med toppfläck, till skillnad från faderna svart-vit melerade... Och det känns egentligen ganska korrekt, för så ska hönorna se ut, vita med svart topp s.-as. Å andra sidan, allt som oftast ska ju tupparna ha helt andra stjärtar än hönsen. Hur ska de se ut egentligen?

4 kommentarer:

-Hönsmammann- sa...

Jag har ingen aning om hur stjärten ska se ut men otroligt fina höns har du i alla fall. :)

Linda sa...

Så här står det i min (gamla) Svensk fjäderfä-standard:
Tupp:
"Vingpennor och stjärt: vita med svart kantteckning i spetsen."
Höna:
"Vingpennor och stjärt: vita med svarta fläckar på spetsarna."

Linda Färnevik sa...

tack Linda! Då kanske det är den här ynglingen som ska sparas då, och jag ska försöka få fram fler sådana...

Någon som har en nyare fjäderfästandard och har ngt att säga om saken?

Linda Färnevik sa...

fast försöka få det till mer kantteckning än fläck. Ynglingen har inte sådana tydliga fläckar som hönorna, utan mer med dragning åt "kant"....