torsdag, november 05, 2009

Trädplantering

eller ja, en variant av trädplantering, iaf. =)

Häromdagen tog vi en promenad över markerna på jakt efter en ek med lämplig form, att kunna sätta in i hönsgården där appenzellerhönsen ska gå. De flyger gärna, så en helt platt hönsgård kändes minst sagt trist.

Önskemålen på trädet var, förutom att det skulle vara en ek så att den stod sig länge, att den hade grova, skapligt vågräta grenar. Vi behövde dessbättre inte leta länge, ek har vi gott om och trädet vi valde stod dessutom och "störde" tätt intill en större ek.

Hemtansporten löste Dimma, det var inte helt lätt att få ner eken där den låg, ovanpå en stenmur, mellan två andra träd, och med stammen vänd uppåt sluttningen. Det gick inte att dra den uppåt för där hindrade de två intillstående träden kronan för att komma igenom, men med lite pyssel och drag i olika riktningar kom eken både ut och hem. Dimma var mkt nöjd, hon gillar verkligen den här typen av arbete!

Nästa steg var att gräva ett djupt hål i höngården, och sedan kom det mest spännande, att lyfta in trädet med traktorgrävaren. Över stenmur, mellan träd... Utan att göra söner nätet. Lite pyssel, särskilt som traktorgrävarens rörelser inte är direkt finkänsliga utan jag som skulle styra trädet rätt rycktes än hit och än dit. Stybbe hörde inte mina rikningsanvisningar och inte heller såg han mina hysteriska viftningar eftersom grävarens belysning bestämde sig för att strejka... Men på plats kom det utan större missöden! =)

Nu står trädet lite uppstöttat med plankor, nästa steg är att det ska gjutas fast i backen för att stå stadigt. Jag tror och hoppas att hönsen kommer uppskatta sitt "klätterträd"!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt!
Den smarta idén stjäler jag rakt av till mitt blivande mini hönseri :D

-Hönsmammann- sa...

Vi har ett precis likadant i våran hönsgård och hönorna älskar det!