söndag, mars 28, 2010

Fem, det är minst två för mycket!

Glöm det ja sa om att man kan slippa stoooora lammkullar genom att hålla fåren si eller så. Jag hade nog fel. =/ Nu har jag för första gången fått uppleva baksidan med att hålla finullsfår. =(

Tova fick femlingar igår. (precis samtidigt som Kamela fick tvillingar, varav den ena låg fel och behövde min hjälp...) Sådana små eländiga krakar, de bara rann ur tackan som stod upp under lammningen, en efter en, vissa framlänges, andra baklänges, så otroligt små och magra. Det blir väl så, när man är fem som ska konkurrera om både näring och plats.

Minstingen, en liten bagge på ca 1kg, hann bli kall medan jag engagerade mig i Kamelas felläge, och trots vår insats med att värma upp honom och sondmata med råmjölk, så dog han för oss nu på morgonen. =( Det känns alltid lika sorgligt när någon dör, jag vänjer mig nog aldrig.

Det blev en hel del jobb det första när de små kom, de var vingliga och svaga och blev snabbt kalla trots frotterande och värmelampa. Jag mjölkade Tova (vilken "mjölkkossa" hon är, jag mjölkade snabbt och lätt ur en dryg liter, utan att flödet minskade!!! Vår nervösa, lätt hysteriska Tova, stod som en ängel medan jag mjölkade, helt fokuserad på sina nyfödda små.) och gav dem i nappflaska som de begärligt sög i sig ca 1,5dl var av.

Efter det har de kvarvarande fyra inte velat ha flaska mer, och de är på benen och verkar pigga och alerta, så det verkar inte sämre än att Tova för stunden lyckas förse dem med mat själv.

Vi har sedan jag sist bloggade om lammningen, hunnit få ännu ett lamm, det var Teklas 9½ månaders dotter som fick ett stort, kraftigt och tyvärr dött lamm. Vi har aldrig varit med om att ngn tacka lammat före 1 års ålder, så vi blev väldigt förvånade. Det går visst att bli dräktig redan vid 4½ månads ålder, även om det är ovanligt.

1 kommentar:

Pernilla sa...

Herrejösses vilken lammfabrik ni har. Femlingar det kan inte vara vanligt att de får eller?
Så söta så jag nästan dör. Jag vill oxå ha... kanske får kolla med gården här i trakten om de inte får något lamm som behöver tas om hand lite extra;-) Skickar ägg imorgon måndag till dig. Ville inte de skulle ligga på posten över helgen. Kram