onsdag, april 28, 2010

Surdegsbröd

Jag fortsätter att låna bakböcker på biblioteket. Häromdagen kom jag över Martin Johansson (killen med bloggen "Pain de Martin")´s bok "Surdegsbröd. Recept och tips från en hemmabagare"

Boken känns tämligen enkel, grundläggande, men det är väl också meningen. Jag har inte hunnit prova så många recept ännu, men kollat igenom samtliga. Lite kul med ett långsamt recept på kanelbullar, jästa med surdeg! Annars så är de flesta recepten "2-dagars", och många innehåller både surdeg och skållning som förbereds kvällen innan, men är i övrigt ganska okomplicerade, och utan särskilt mycket "duttande". .. =)

Vi har hunnit provbaka, och provsmaka =), dels "russin och solros", ett relativt grovt bröd med ovanstående smaksättare. Det jäste fint utanför ugnen, men väl därinne hände inte mkt mer, och det blev i mitt tycke ett riktigt gott och lagom kompakt bröd. Maken tyckte det var helt okej, och dottern sa "BLÄ!". Inte oväntat, hon gillar varken russin eller frön i bröd så. =) Det gick dock ner ändå, så det kan inte ha varit så illa.

Andra provbaket blev Martins honungsbröd. Riddarbageriets dito blev ju en superhit här hemma, så det var ett enkelt val att prova den här varianten också. Jag kan inte riktigt uttala mig om vilket som blev godast, det blev nog en delad förstaplats faktiskt. Martins innehåller ingen jäst, och tar därmed längre tid att baka, men det behöver ju absolut inte vara en nackdel.


Dock har jag & Martin olika uppfattningar om vad en levain är. Han har med all sannolikhet rätt egentligen, och jag fel =D, men i min värld är en levain alltid gjord på vildjäst. i Martins bok är ett ljust surdegsbröd ett levainbröd, även om det "bara" är bakat på vetesurdeg... Hm.

Inga kommentarer: