onsdag, juli 14, 2010

Biologisk bekämpning


(bild: insektsfri.se)

Bladlössen invaderar, och allra värst är det i växthuset (även om också krukväxter, rosor och annat i trädgården också är angripet). Paprika, aubergine och gurka är tydligen deras favorit här. De är mina favoriter också, så nu jäklar är det KRIG!

Jag har prövat det mesta, jag klämmer ihjäl alla jag ser, spolar bort dem med kallt vatten, kväver dem med såpa och har även provat ett ekologiskt bekämpningsmedel lämpat för grönsaker mm... Och nästa dag, är de minst lika många igen!

Vi för ett tämligen ojämt krig, de är ju så många, och jag är bara en. Men nu ska de få, jag har kallat in det tunga artelleriet! Nu talar jag inte om kemikalier, utan om biologisk bekämpning.

En arme av parasitsteklar och bladlusgallmyggor ska göra processen kort med inkräktarna. Detta på ett sätt som passar i vilken alienfilm som helst:
Parasitsteklarna lägger sina ägg i lössen. Efter några dagar dör bladlusen och efter ca.8-10 dagar sväller den för att så småningom släppa fram en ny generation parasitsteklar som letar nya bladlöss att parasitera.
Bladlusgallmyggan lägger sina ägg bland bladlössen, och larverna som sedan kläcks är mästare på att äta och suga ut bladlöss...

Som ni hör är det ena otäcka små rackare det här. Hoppas de är lika effektiva som läskiga!

___________________________________________________

Finns det ingenting som hjälper mot knott och bromsar föresten? I år är det förskräckligt med insekter överallt, inte bara i odlingarna, och Dimma är dessutom en sådan häst som de jävlarna verkar dras till. Trots användande av flusa, div insektsspray och tjärsalva så ser den stackarn ut så här under magen.

Bilden gör inte eländet rättvisa, det är mer svullet än vad bilen visar, hela vägen fram är det en tjock limpa :-[, och här har jag just tvättat rent henne (gör så minst 2ggr/dag), annars så är det alldeles gulkleggigt och blodigt, det sölar ner hela bakbenen på henne. :(

Vet inte vad jag ska göra för att få bukt med eländet, det sitter ju så dumt till så det är stört omöjligt att täcka över...

16 kommentarer:

lilian sa...

Biologisk bekämpning är ju svindyr!!!

Lönar det sig verkligen?

Pulvriserad krysantemum i tjärsalva
Antik djungelolja i tjära

kolla vad dom använder i dalarna och norrland
Kanske nå´n liten lanthandel någonstans i landet kan ha kvar av det gamla giftiga (!) sortimentet---

Linda Färnevik sa...

Svindyr, det beror väl på vad man jämför med. Om det fungerar, vilket jag hoppas att det gör, så är det värt de där 200 kronorna, för att rädda alla grönsakerna i växthuset!

Sjömans-Elin sa...

Lilian: Till och med jag har fattat att din dotter blundar för prislappar ibland. Hur kan du ha missat det?! :)

Linda: Hade äckellöss förra året. Hade jag vetat att det fanns aliens som hade velat äta upp dem hade jag köpt det bara för njutningen att se dem dö. Hatar små myllrande insekter.

Fru Purjo sa...

Stackars häst. Ser riktigt vidrigt ut med alla sår efter betten. Hoppas du hittar något sätt att förhindra insekterna...

Linda Färnevik sa...

Mamma & Elin; ha ha, ni två är de sista i världen som får tycka att jag shoppar mycket eller dyrt. Ni två är ju shoppingens okrönta mästare!

Fru Purjo: på bilden ser det fint ut. då ska du se hur vedervärdigt det ser ut innan jag tvättar. =/

Familjen Andersson sa...

Usch, jag flyttar runt hästarna, har en age där det inte inns bromsar, men den är för liten för att vara hela tiden på. Så dom får gå där dagtid och i en annan beteshage bromsfri tid.
Jag skulle absolut ta in dom på dagarna om dom såg ut så där :O

Förövrigt är det bara hjorthornsolja som överhuvudtaget hjälper mot bromsarna, lite...

nordicharps sa...

Stackars stackars Dimma. Jag förstår att du är förtvivlad.

Linda Färnevik sa...

Det är bara Dimma som ser ut så här, ponnyn har inte ett enda bett. Detta trots att hon inte har ngt medel på sig...

Alla insekter verkar älska Dimma, hon står redan inne i lösdriften hela dagarna, men det verkar inte räcka... =/

Anonym sa...

Kanske du ska prova att INTE tvätta Dimma. Då blir kletet även som lite av en skyddande hinna. Ok lite ofrächt kan man tycka, men faktum är att vid varje tvätt tar du bort ev påbörjade sårskorpor och insekterna gillar öppna sår. Smörj försiktigt med tjärsalva. Lycka till!

Linda Färnevik sa...

Problemet om jag inte tvättar, är att det varar och blodar så mycket, så hela hon blir klabbig, och därtill kliar det, så hon går och sparkar sig på magen och river upp sig. Upplever även att det är mer insekter där när det är otvättat faktiskt. Så klägget verkar inte skydda, snarare dra till sig eländet. Det blir inga sådana där bra täckande skorpor tyvärr, bara klägg som rinner och håller på...

Mamma Mimmi sa...

Stackars lilla pållen!

På en helt annan punkt - visst är det surt när burkarna tar slut mitt i sylthögsäsongen! Jag har engagerat hela familjen i burkinsamling under året och då är jag tacksam för att svärfar äter lite mer halvfabrikat än vad vi själva gör. Hans gulaschburkar av rejäl storlek är ovärderliga nu.

Johnna G sa...

"ca.8-10 dagar sväller den för att så småningom släppa fram en ny generation parasitsteklar som letar nya bladlöss att parasitera" japp värsta horror movie....

tyvärr kan jag inte hjälpa dig med tips ang. hästen. Hoppas bara att du löser det för henne.

Göran sa...

Jag planterar alltid lite Tagetes mellan gurk- och tomatplantorna i växthuset. Jag har hört att det är rena avskräckningen för löss och annan ohyra. För mej har det fungerat. Ett år missade jag tagetesen och då fick jag bladlöss.
Kanske värt att pröva. Dessutom blir tagetesen gigantiska därinne i värmen.
Om kusen kan jag inte ge något råd, kanske det funka med tagetes även där. Skulle onekligen se rätt festligt ut;-))

Madelene sa...

Har du provat dialon-puder? Sånt man brukar pudra bebisar med.
Att ha till Dimma alltså. Fick tips om att pudra på det på såren på Thors skap och det verkar som det fungerar rätt bra faktiskt.

Thor har haft en sån där jätteinvasion av knott under magen en gång och jag smörjde med tjärsalva några gånger om dagen och då försvann det rätt fort. Tvättade inte med annat än att jag tog lite salva först och gnuggade med så att allt äckel försvann, sen la jag ett ganska tjockt lager tjärsalva.

Linda Färnevik sa...

Jag har massor av tagetes i växthuset Göran, även ringblommor. Fint, men helt verkningslöst. dock verkar mina parasiter göra nytta, bladlössen har redan minskat!

Sanne sa...

Jag smörjer Ronjas juver med skillingaryds hästsalva. Har funkat bra för henne. Det kanske du kan testa? De dagar då Ronja har varit extremt trött på flugorna så har hon fått vara inne några timmar på dagen då det är som värst.