söndag, juli 04, 2010

Dill och färskpotatis...

...hör ihop, och i år verkar det som om odlingen har lyckats bra med bägge.

Dill kan ju många gånger vara lite svår. Jag har sått på olika ställen vart år, och alltid lyckats få dill, men i regel väldigt lite. Så i år lät jag Alma sprida ut en hel påse dillfrön på ca 1 kvadratmeter, och det verkar ärligt talat som om vartenda frö grodde. Vi har haft en dillskog!

Nu har jag skördat och fryst in ungefär vad jag tror täcker vårat vanliga behov över höst,vinter och vår, och då har jag 2/3 av skogen kvar. =) (och det är bara början av juli, så dillen växer länge än) Tur att dill är så gott, det blir till att hitta fler användningsområden för den nu när vi har sådana mängder!

Även potatisen verkar bli bra i år. Skönt det, efter fjolårets flopp med odling under halm som nästan inte gav någonting. Hade väldigt små sättpotatisar i år, vikten snittade på 25g/stycket, och de jag satt i hinkar har hittills gett ca 48ggr sin egen vikt. =) 800g färskpotatis per hink och sättpotatis alltså. Känns som en rätt ok avkastning, jag har för mig att jag läst att typ 20ggr sin egen vikt är vad man kan hoppas på vad gäller potatis, men jag vet inte om det stämmer.

1 kommentar:

nordicharps sa...

Vad fint det ser ut. Synd att jag är den nog enda i hela långa landet som inte lagar något som man kan använda dill till...