måndag, juli 12, 2010

Flädersaft!

Min årliga sorg över bristen på fläder att göra saft på, är botad för i år i alla fall! Under en körtur med hästen passerade jag en granne i vars trädgård det växer en stor fläderbuske, ja snarare ett träd än en buske, faktiskt. Eftersom grannen ifråga dessutom var ute, så passade jag på att fråga, och det var självklart att jag fick plocka!

Så nu är flädersaften satt och hinken ska nu stå och vila några dagar i jordkällaren. Tack tack tack till familjen Gustavsson!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har massvis med fäderbuskar, du får komma o plocka hur mycket du vill, du kan få gräva upp en buske om du vill också//Kristina (Malins mamma)

Linda Färnevik sa...

Åh, så fantastiskt! Det gör jag gärna! (Fast nu är ju ingen bra grävtid, får ta det till hösten!)

(Du råkar inte ha överskott på vinbär också, hade gärna velat plocka lite och göra vin och gele, men vi har inga sådana bär tyvärr... =))

Linda Färnevik sa...

Föresten Kristina, jag har fått blomor så jag klarar mig i år, men kommer gärna och plockar fläderbären längre fram!