lördag, juli 17, 2010

Mer än bara saft

Det går att göra mer med fläder än "bara" saft. Idag var det dags att sila av flädersaften, och då blev det både citron-och flädermarmelad, och flädergele också. Mycket gott bägge delarna!

Och nu är varenda liten burk och flaska slut. Fick tillslut fylla saft i gamla sirapsflaskor. =) Funderade ett tag på att beställa nya, men innan jag tar ett sådant förhållandevis dyrt beslut, så ska jag undersöka möjligheten att tigga gamla burkar som ändå bara ska till återvinningen, av vänner och bekanta, tänkte jag.

Så alla som bor i närheten och läser här på bloggen: glasbrukar med skruvlock önskas! (även vanliga petflaskor, perfekta att frysa saft i! Betalar panten med ägg. =))

7 kommentarer:

syster yster sa...

Fläder gelé??? Receptet önskas då jag "bara" gör saft på flädern. Jag trode att man bara gjorde gelé på bären!

Mamma Mimmi sa...

Din lyckost - det ser ut som jag blåst mig själv på årets flädersaftkok. Var för sent ute för plockning. Hoppet står till morgondagen när vi åker norrut mot dina trakter och svärfar. Håller tummarna!

Linda Färnevik sa...

Syster yster: Recept har jag inget, gjorde bara gele av flädersaften, på samma vis som man gör gele av annan saft. Blev gott. =)

Mimmi: Tyvärr är flädern överblommad här också... Jag tänkte torkat till te, men det är nog kört för det nu. =/ Jasså ni ska hittåt, tittar ni in på en fika då!?!

Familjen Andersson sa...

Slängde i en påse hackad mandel i fläder-citronmarmeladen, det var en höjdare!!

nordicharps sa...

Det blir Falköping för mig i morgon, har brist på grisfoder. Kommer förbi dig på vägen hem! Vem vet, jag hittar kanske några burkar till dig... :-)

Linda Färnevik sa...

Det vore toppen sally! Kan dock inte garantera att vi är hemma, men förhoppningsvis ses vi då!

Mamma Mimmi sa...

Ja, ja - det finns ju mycket annat att safta framöver. Vi kommer inte hela vägen fram, men i alla fall till Koberg/Sollebrunn. Skulle annars ge vad som helst för att få se ditt fina paradis. Kram Mimmi