tisdag, juli 06, 2010

Nya skott

Jag rullar omkring i min stol, och beundrar odlingarna lite så här på morgonkvisten.

Sparrisen verkar trivas. Den har nog rotat sig bra i sin pallkrage, för den skjuter ivrigt nya skott; det dyker upp ett nytt dagligen. Och som de växer sedan! Säkert en 5cm/dygn ränner de iväg, de nya små sparrisarna.

Ni må tro att jag är frestad att provsmaka... Jag har aldrig ätit helt pinfärsk sparris direkt från jorden, och det ska tydligen vara väldigt, väldigt gott... Att skörda en enda liten, det kan väl aldrig skada..? =)

2 kommentarer:

Mamma Mimmi sa...

Du din sparrislyckost! Jag satte mina första plantor i år och hoppas verkligen att det kan bli till i alla fall en liten provsmak nästa år. Inte direkt en gröda för oss otåliga, men ibland är det kanske nyttigt att få längta.

Linda Färnevik sa...

=) Jag satte också mina i år, bara ett par månader sedan, men med tanke på hur de växer och frodas redan nu, idag hade det kommit upp 6 nya skott sedan igårkväll, så känner jag mig ganska optimistisk inför nästa år. Ingen sparrisfrossa, men iaf litegrann tror jag nog att jag kan äta... =)