onsdag, september 08, 2010

Lammskinn

Skinnet vi skickade på beredning i våras har nu kommit hem, och jag är relativt nöjd. Otroligt lätt, följsamt och mjukt är det, inget att klaga på där, men dels tycker jag att det är kortare klippt än jag beställde (snarare 20mm än 35mm?) och sedan är det lite ojämt. Om det beror på lammet eller klippningen låter jag däremot vara osagt, mina kunskaper är ytterst begränsade vad gäller skinnberedning!

Finull ger väl aldrig några blanka lockar, men de är fenomenala som funktionsskinn med sin finfibriga ull, mjuka, varma och täta! Det är inte utan att jag blir sugen på att skicka några till när det blir dax för slakt (snart hoppas jag!) för mjuka varma skinn finns det många användningsmöjligheter för!

5 kommentarer:

lilian sa...

Stort Grattis till Alma idag på hennes egen dag!!!!

Kram från mormor

nordicharps sa...

Jag tycker absolut att ni ska göra det. Tänk på allt man kunde tillverka - tossor och västar och och och

Åsa i Hult sa...

Hello Linda ! Säljer du skinnen ?

Sanne sa...

Du har möjligen inte skinn att sälja? ;)

Linda Färnevik sa...

I dagsläget har vi bara berett de skinn vi vill ha själva, men kanske i framtiden. Det är dock ganska kostsamt att bereda så få skinn som vi gör, så de lär bli billiga tyvärr...