fredag, december 31, 2010

Det gångna året: 2010

Sammanfattningen av de 12 senast gångna månaderna blir väl ingen vidare rolig läsning, år 2010 har varit ett år med allt för mycket död, sorg och sjukdom för vår del. Tyvärr ett av min värsta år någonsin.

Den 26:e januari byttes glädjen över ett syskon till Alma mot sorg när jag hade mitt tredje missfall.

Ett par dagar senare blev Stybbe mkt sjuk i lunginflammation och var ordentligt dålig länge. Sedan var det Almas tur; dock blev hon frisk avsevärt snabbare, alltid ngt.

Mars kom, och hönsen blev sjuka i ILT och hönsbeståndet minskade från ca 50 till ett 10-tal. Flera års avelsarbete gick åt pipan.

Och månaden efter var det dax igen, den 13:e april fick vi veta att de då 8 veckor gamla fostren i min mage dött och det blev skrapning. (som efterföljdes av livmoderinflammation) Missfall nr 4. Så följde fertilitetsutredning som inte visade på några fel alls, och psykiskt hade jag det väldigt jobbigt.

För att fortsätta med eländet, så blossade mina reumatiska besvär upp regält några veckor efter sista missfallet, och under sommaren var jag så dålig att jag inte ens kunde ta mig fram mer än ett 50-tal meter ens med två kryckor. Så dålig har jag faktiskt aldrig varit i det reumatiska, och det satt i i flera månader; inte förän i slutet av september började det bli bättre igen. Inte hjälpte behandling heller, inte ens stora doser kortison både i tablett och injektionsform, som tidigare gett bra resultat. Och inte kunde/ville vi försöka oss på kraftigare behandling, då våra försök att få till ett sykon fortfarande var igång.

I juli blev jag lyckligtvis gravid igen, för att en månad senare hamna på sjukhus med dropp: precis som graviditeten med Alma fick jag hyperemesis gravidarum. Sedan följde många månader med medeciner, sängliggande och eviga kräkningar. MEN den här gången verkar det iaf gå vägen och vi hoppas på att få ett litet syskon i mars 2011!

Och visst har inte året varit enbart ledsamt i övrigt heller. Hönsflocken har så sakterliga byggts upp igen och består nu av ca 25 djur, och lika många är fåren (som det gått mkt bra med på alla vis under året). Odlingen togs till nya nivåer tack vare växthusbygge och det finns gott om inspiration till mycket mer på det området.

Det blev även skogsköp, traktorköp och utökning av "vederiet", men inte heller i år lyckas vi producera så mkt ved som marknaden efterfrågar: så det blir förhoppningsvis ytterligare ökning till nästa år!

Hur lyckades då planerna för året? Ja det blev ju en del odling faktiskt, men desto sämre var det med tillvaratagningen. Dock åt vi mkt färskt under sommaren och en hel del hamnade i frysen också tack vara välvilliga vänner, så helt hopplöst var det ju inte. Tyvärr bjöd 2010 på köpebröd till och från under ett par månader(!), och även en del halvfabrikat när jag varit dålig. Det kändes jättejobbigt i början, men det är väl ändå bra att det finns alternativ när man inte klarar det av en eller annan anledning, tänker jag nu...

Inför nästa år finns planer på maskinhallsbygge och som jag skrev tidigare: mer ved. I övrigt fortsätter väl strävan mot samma mål, men hur mkt som faktiskt blir gjort håller jag öppet, det beror helt på vad som händer. Det jag önskar allra mest är att allt går bra med lilla syskonet i magen och vi blir två-barnsföräldrar framåt våren! Jag hoppas att liv och lycka får prägla år 2011, och att det blir ett bra och glatt år, till skillnad från det år som om några timmar tar slut!

Länkar till tidigare "årsberättelser":
2009
2008

5 kommentarer:

Anonym sa...

Fasen vad stark du är Linda!
Önskar dig och din familj allt gott 2011 kan erbjuda!

//Nils

Johnna G sa...

Jag önskar dig ett gott 2011, både i hälsans tecken och i odling!

kram

nordicharps sa...

Käraste Linda, jag kan inte se att 2011 kan bli något annat än bättre. Jag hoppas verkligen att det blir BRA, och att vi ses betydligt mer är i år (eller åtminstone, inte bara på väg till mottagningar och sjukhus :-()

Många kramar, och Gott Nytt År

Anonym sa...

Gott nytt år, jag önskar dig mycket lycka !!

Mamma Mimmi sa...

Klart att 2011 kommer att bli ett fantastiskt år - det förtjänar ni. Du är fantastisk som tog dig igenom ett tungt år och nu håller vi alla tummar och ser fram emot att få höra om ert kommande babymys. Stor kram till dig!