onsdag, februari 02, 2011

Vattenprovstolkning

Vi fick göra ett gratis vattenprov nu när jag är gravid, och nu har resultatet kommit. Men hur tolkar man det? Alla värden är ganska långt under högsta accepterade nivåer. "Tjänligt", javisst, men vad innebär det? Att ingen kommer dö av att dricka det, eller att det är helt ok?

"ph 7,3
nitrat-nitrogen 0,76 mg/l
nitrat 3,4 mg/l
fluorid <0,2 mg/l

kemisk bedömning: tjänligt med avseende på utförda parametrar. Fluoridhalten understiger för kariesförebyggande verkan gynsamt värde."

3 kommentarer:

Anonym sa...

Min BM sa att det var viktigt när man har småbarn att inte vattnet innehåller för höga halter av fluor, det är väl i princip allt jag vet. Det har säkert din också talat om för dig. Vi har testat en av brunnarna och fått tjänligt. Äsch vilket dåligt svar du fick, jag har ju ingen aning jag heller ;-)

Linda Färnevik sa...

Vi har ju för LITE fluor, så det är det ju ingen fara med...

Hm, svårt det här med att tolka analyser! =)

Konspirationsteoretikern sa...

Var glad för det. Fluorid är farligt och gör människor korkade. Precis som staten vill ha det.