tisdag, mars 08, 2011

TUL nr 5 med mera

Oj vad jag har varit nervös inför den här dagen!



Tillväxtultraljud på schemat, bebisen beräknad väga 3,3-3,4kg. Inga konstigheter, allt väl.



Det var inte ultraljudet jag oroat mig inför dock, utan bedömningen. Igångsättningsbedömningen... Bebisdags eller inte?

Inte idag i alla fall, blev svaret. Livmodertappens mognad bedömdes vara en 2:a, men det blir ändå igångsättning och jag blir kvar här! De ska sätta en bardkatater är det tänkt, och rimligtvis blir det bebis innan helgen!

Vi gick heller inte helt lottlösa ur bebislotteriet idag; Tekla, våran ledartacka, startade morgonen med att helt utan komplikationer få två välskapta lammpojkar! De är födda 3½ vecka före beräknat datum men är starka och helt normalstora. Helt underbara naturligtvis!

Nu har årets absolut roligaste tid med fåren börjat: lammningsperioden. Synd bara att Tekla inte väntade lite till: Vi hade ju kommit överens om det, jag och fåren: JAG skulle vara FÖRST. Inga lamm förän bebis var ute, men det "sket sig"... =)

Inga kommentarer: