måndag, maj 30, 2011

Årets första kläckning

...gav fantastiskt bra resultat trots två missöden: dels var kläckaren avstängd minst 12 timmar vid ett tillfälle, och dels kunde inte Alma låta bli att öppna maskinen mitt under kläckning för att klappa kycklingar = sänkt luftfuktighet... =/

Likväl blev det 51 kycklingar av 54 ägg, det kan man inte vara annat än nöjd med! Min hemel är grym!

Här är de små dunbollarna; faveroller, appenzellers och grönvärpande korsningar (isbar/appenzeller)Har laddat maskinen igen för årets andra och troligtvis sista kläckning, 126 ägg... En del ägg är för gamla, 3 veckor istället för 2 som man brukar säga är max, men jag provar ändå!

2 kommentarer:

Sjömans-Elin sa...

Fint! Fast det låter som om du får sätta hänglås på äggkläckningsmaskinen. Alternativt kapa Almas fingrar, vilket jag har en känsla av att du inte vill... :P

Linda Färnevik sa...

känns som om hon ganska stor användning av fingrarna... Nu har hon dock testat så jag tror inte hon gör om det, inte när hon förstod att kycklingarna kunde dö...