söndag, maj 15, 2011

Hemskänkt!

"Överallt omkring oss har vi saker som vi inte använder, saker som vi gillade att använda förut men inte längre, saker vi fått men aldrig öppnat. Överallt omkring oss finns saker som vi kan ge bort: saker som kan bli Hemskänkt."Hemsidan hemskankt.se uppmanar oss till att minska den onödiga konsumtionen, och ge bort något vi redan har, eller som vi tillverkat själva. Fantastiskt bra initaiativ tycker jag, sparar så väl miljö som plånbok!

Jag har sista åren varit ganska duktig på att ge bort hemgjorda saker till såväl jul som födelsedagar: bl.a. bröd, grönsaker, sylt, ägg och div virkade alster, och även köpt en del presenter på loppis... Men de gånger jag gett bort någon sak som jag redan haft hemma, för detta har hänt mer än en gång, så har jag gjort det i smyg och nästan skämts över det...

Nu ska jag sluta skämmas, och idag sätter jag den köpta hortensian till makens mormor i en hemskänkt kruka och kompletterar med en kartong hemvärpta ägg. Det känns bra.

5 kommentarer:

nordicharps sa...

Detta tycker jag är en självklarhet. Det behöver inte vara något som man inte längre vill ha. Faktum är, att om man ger bort något man har som man älskar, betyder gåvan så väldigt mycket mer (vilket kunde förklara varför jag inte längre har en hel del av mina favoritböcker).
Framåt hemskänkt!!

Linda Färnevik sa...

Du är duktig på hemskänkning, det vet jag!

Har ju flera jättefina saker som jag fått av dig, bla den blå lyktan och ljuslampetterna... och gardiner! och lampan i Almas rum! Kan säkert komma på mer favoritsaker här hemma som kommer från dig! =)

Anonym sa...

Härligt när det kan vara så.Härligt när man kan glädja andra och samtidigt spara på miljön

Elin

nordicharps sa...

Oj, därför känner jag mig hemma hos dig :-) Nja, det är nog människorna...

lilian sa...

Jag kan tänka mig att skänka min plånbok till någon---jag har ju ändå inget att ha i den