tisdag, maj 17, 2011

Sova lugnt

PSD, plötslig spädbarnsdöd, är för visso ovanligt, men ändå den näst största dödsorsaken bland spädbarn, och varje förälders värsta mardröm. 25-30 barn under 1 år dör varje år...

Jag har tänkt tanken om andningslarm både innan och efter Tilde kom till världen, men det har inte blivit av att vi köpt något larm. Så för ca en vecka sedan, slutade en av mina "nätvänner"s lilla son att andas och var en hårsmån från döden. Han "var larmad" så därför upptäcktes andningsuppehållet i tid och de fick efter en del arbete liv i honom igen, men det var riktigt nära att de förlorade sin lille pojke!

Helt plötsligt blev det så verkligt, jag insåg att det faktiskt skulle kunna hända oss också. Och sedan dess har jag känt på Tilde i tid och otid för att försäkra mig om att allt är ok, framförallt nattetid när jag själv borde passa på att sova...Så nu har vi köpt ett larm. Ett larm kanske inte kan förhindra alla dödsfall, men kan i alla fall uppmärksamma en på andningsupphåll i tid, så man åtminstone har en chans att göra något! Jag hoppas jag kan sova lite lugnare nu, kanske lika gott som lilltjejen själv. =)

3 kommentarer:

lilian sa...

så rädd var jag också när du var liten, och särskilt när du var förkyld.
Då fick du sova i babysittern mellan våra kuddar, så vi förhoppningsvis hörde/kände om det hände något.
kramar

nordicharps sa...

Hur länge ska man hålla på med larmet? 6 månaders ålder?

Linda Färnevik sa...

PSD förekommer upp till 1-års ålder, även om det är vanligast mellan 1-6 månaders ålder... Dock har jag läst om enstaka fall fram tills 1,5...?