lördag, juli 23, 2011

Sängben?

Alma måste få en ny säng.

När hon vid 20 månaders ålder slutade sova i spjälsäng fick hon en juniorsäng, men nu i efterhand kan vi bara konstatera att det var såååå onödigt. Nu när hon är lite tyngre blir det inte heller särskilt bekvämt med ribbotten och en förhållandevis tunn skumgummimadrass. Hon borde fått en resårmadrass direkt, men det är lätt att vara efterklok.

Först tänkte jag att det måste bli en säng med medar, inte ben (jag har själv förstört ett antal sådana där ben, eller rättare sagt fästet mellan madrass och ben, när jag varit vårdslös och slängt mig i sängen för många gånger....)

Sedan började jag fundera: ska det verkligen vara ben på sängen alls? Ligger den inte lika bra direkt på golvet? För det där utrymmet under sängen blir ju ändå bara jättedammigt, och där samlas dessutom all bråte som man inte ids plocka in på sin rätta plats (vet jag av egen erfarenhet. Jag har också varit 5. och 10. Och för all del 15 också, jag var lika slarvig då...) Finns det egentligen några som helst nackdelar med att ha madrassen på golvet? (förutom att det blir svårare för gamla stela föräldrar att ta sig upp, men det bekommer ju inte Alma! =))

4 kommentarer:

nordicharps sa...

Har haft madrass direkt på golvet, det kan bli väldigt dammigt! Vad sägs om en enkel ram som madrassen sitter i/på? Eller en sådan som har utdragbara lådor, där man kan stuva in allt möjligt

Sjömans-Elin sa...

Jag är inne lite på noricharps linje. Det blir väldigt dammigt PÅ SÄNGEN när man har den direkt på golvet. Och man kan ju välja en modell med huvud- och fotända som är massiva, dvs. att dammet inte kan komma in från sidorna. Och så finns det lådor i olika format för förvaring. Det kommer fortfarande att bli dammigt, men man kan ju passa på att göra något bra med utrymmet. Tror inte det hade skadat att ha ett sådant extra i Almas rum? För framtiden om inte annat.

Sjömans-Elin sa...

Hittade några exempel på vad jag menade:

ODDA
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70120551

MALM
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70214540

Tror dock att den sista inte är helt idealisk om man vill ha lådor under. Vi har en likadan själva och den är hopplös att dammsuga under...

Anonym sa...

Vi har våra sängar direkt på golvet för tillfället. Det är enbart med tanke på att barnen kommer in var och varannan natt så är det enkelt och smidigt, ingen väldig fallrisk heller. (Emil ramlade rakt ner på spikmattan en gång för ett par år sen så efter det blev jag ganska nervös när han låg hos oss) Det funkar men jag ser fram emot att ha sängarna på normal höjd igen. Däremot så kan jag tipsa om att mina föräldrar hade nån sorts väldigt låg ram som var tätslutande under sängen, nån gång ibland lyftes sängen upp och man kunde dammsuga där under men det samlades väldigt lite damm där faktiskt.

Mvh Anna