tisdag, augusti 16, 2011

Nytt i hönshuset

När Elin var här för några veckor sedan, hjälpte hon mig att påbörja lite förändringar i hönshuset! Foga, måla och snickra... Nu har jag gjort klart det sista, och så här blev det!

Där det var nät tidigare, är det nu vägg. Det var bara en dammsamlande hylla där, som inte användes till något ändå utan bara var besvärlig att hålla ren, så det här är mycket bättre!

Skåpet har fått en ny, stadigare lucka som sluter bättre tätt, och som har haspen i lagom höjd för att även Alma ska nå den. (Jag brukar utnyttja henne som ägghämtare när jag inte vill gå ut själv, och då är det en fördel om hon får upp skåpet! ;-))

Där det tidigare var burar finns nu bara ett hyllplan där jag kan ställa en kaninbur åt kycklingar, det är lättare att hålla rent en plastbotten, kycklingar är som bekant känsliga för bakterier och annat snusk... ;-) Sist men inte minst har det tillkommit en kista till fodret, så jag slipper springa med mat från ladugården för att fylla tunnorna flera gånger varje vecka.

Så här ser det ut nu:

3 kommentarer:

UlricaA sa...

Fint! Hoppas allt är bra däruppe i norr!!! kram!

nordicharps sa...

Oj, vad ni har jobbat! Jag kommer ner i morgon för att observera när mitt körsbärsvirke blir till virke, så då kan jag se hönshuset också :-)

nordicharps sa...

Dammit, jag glömde titta på hönshuset!! Nåväl, ännu en anledning till ett nytt besök :-)
Tack för idag!