måndag, augusti 01, 2011

Odlingarna 1 augusti

Nu är det som vackrast i grönsaksodlingen! Allting (nästan) växer så det knakar! Solrosorna också, dem har fåglarna sått lite överallt som tack för att vi matade dem i vintras! Det blommar solrosor lite varsom bland grönsakerna,i rabatterna, på komposten, gödselhögen, vallen...
Jordärtskockorna börjar snart blomma och de är riktigt höga i år, runt 2½ meter! Jag tror de trivs bra i sin upphöjda bädd! Och sparrisen som mådde lite dåligt tidigare, är igång och skjuter skott för fullt igen.

Årets dill fick dock problem och blev brun. Den var jättefin först men jag "hann" inte skörda, och nu är den brun och ful... Och vitlöken som kom så bra i våras, krävdes visst av ogräs. Rödlöken har också tagit lite stryk av det, men klarat sig bättre än vitlöken åtminstone.

I växthuset är alla plantor jättefina, och nu börjar iaf en del tomater mogna. Men det är nog lite sent i år... Och gurkorna är ett kapitel i sig. De gulnar och trillar av, de flesta... =(För att nämna något possetivt också om det här året i växthuset, så är det att jag inte har någon ohyra! *peppar peppar* I fjol var det ju bladlöss till förbannelse och jag fick köpa in preditatorer... Men än så länge är det lugnt på den fronten i alla fall!

2 kommentarer:

lilian sa...

Så härligt!!!! att det växer så det knakar. -dillen lyckades jag inte med heller. Jag vill ju gärna ha kronorna oxå.

Stolen i växthuset ä mysig!! Hoppas du sitter där och njuter när det inte är väder utomhus.

kramar

Linda Färnevik sa...

I fjol blev det en del sittande på stolen, i år har jag inte riktigt tid... =)