torsdag, augusti 04, 2011

Sparlåga!? Kanske inte...

Jag skrev i ett tidigare inlägg att syltandet och saftande gick på sparlåga i år. Fast jag får nog dementera det nu. Helt plötsligt har jag visst kokat en hel del ändå, så mycket att det gott och väl räcker ett år för oss! =)Inventeringen av jordkällaren visade att det visst blivit ca 13kg sylt av körsbär och blåbär, och dessutom finns det en del kvar av jordgubbssylt och jordgubbsmarmelad, plus lite citrus-flädermarmelad från i fjol... Och i frysen inne finns 13 liter saft (fläder, körsbär, röda vinbär och krusbär) + några liter mosade, lättsockrade jordgubbar.

Och då har jag ju inte gjort något med rabarberna ännu... Och sedan kommer ju äpplena... Och kanske lite lingon om jag har tur... Det kommer inte gå någon nöd på oss, helt klart! =)

3 kommentarer:

Anna sa...

Mmmm citrus- & flädermarmelad är så gott. Vi brukar köpa Björnekullas Apelsin- & fläder, men det skulle vara roligare att göra själv. Har du ett recept att dela med dig av? Jag letade på din blogg men hittade inget.

Trevlig blogg du har.

Ha de gôtt,
Anna i Häggum

Anna sa...

HEJ!
De där med citrus- & flädermarmelad låter gott. Jag har kollat runt lite på din blogg men inte hittat något recept. Kan du tänka dig att dela med dig av receptet?
Ha de gôtt,
Anna i Häggum

Linda Färnevik sa...

Jag tror det var det här receptet jag använde, men är inte säker, det var ju rätt länge sedan jag gjorde den...

http://www.tasteline.com/Recept/Flader_marmelad_efter_saftkoket