onsdag, september 21, 2011

Färgglatt 2

De färgglada äggen resulterade i näsan lika färggranna kycklingar! De här araucanabebisarna är verkligen hur söta som helst med sina roliga färger och mönster! Ska bli spännande att se vad det blir av dem när de blir stora. Ingen ser ut att bli helt vit eller helt svart, utan de borde bli viltfärgade eller röda, vissa i kombination med vitt.
De blev förstås flest araucanor (11 st av 22 ägg), bara för att det var den ras jag var minst intresserad av egentligen. ;-) Mest sugen var jag på maraner (där blev det 4 kycklingar av 11 ägg) och näst mest intressant var isbar (9 kycklingar av 21 ägg) Över huvud taget ett tämligen dåligt kläckresultat, 24 kycklingar av 54 ägg totalt... men visst, äggen hade ju rest ända från Kil och sedan fått vänta ganska länge innan jag la dem i maskinen så det har väl sin naturliga förklaring! Vi får bara hoppas att de där 4 marankycklingarna visar sig vara tre hönor och en tupp, så jag kan avla vidare på dem. (Hur stora är oddsen för det? Det är säkert 4 tuppar.)

Rasen isbar förekommer i tre färger, blått (som är mest önskvärd),spättad och svart. (För egen del tycker jag svart är trist... ) Man skulle kunna tro att om man parar två blåa individer så blir resultatet blåa kycklingar, men så är det inte alls. I stället kan man förvänta sig en färgfördelning enligt följande schema:
Svart (sv) Blå (b) Spättad (s)

Blå & blå = 25% sv 50% b 25% s
Blå & spättad= 50% b 50% s
Svart & blå = 50% sv 50% b
Spättad & spättad= 100% s
Svart & svart = 100% s
Svart & spättad = 100% b

De 9 nykläckta isbarkycklingarnas föräldraflock består vad jag vet av djur av samtliga färger, så frågan är hur färgfördelningen blev bland de små? Jo det blev 8 st spättade och 1 blå. =) Är det för mycket begärt att önska att den blå är en tupp, så att jag kan få ihop en avelsgrupp som endast ger blått och spättat? =)

Inga kommentarer: