onsdag, november 09, 2011

Mormorsrutor

Med de nya gardinerna blev det väldigt vitt i hallen. Vita väggar, vita gardiner, snart vit ytterdörr... Och vit träsoffa, som tagit över platsen efter Stybbes gamla vräkiga läderfotölj som jag aldrig riktigt förstått mig på. En färgklick vore kanske kul?!!

När jag sedan snubblade över garnkorgen på vinden, fick jag för mig att jag kanske skulle sätta igång och virka mormorsrutor av allt gammalt restgarn, och klä bänkens dyna med det!? Jag gillar mormorsrutor, dels för att det är en kul variant av återvinning, även väldigt små garnmängder kan få del i projektet. Gör man rutorna av restgarner så ger det dessutom ett helt unikt resultat och det syns tydligt att det är hemmagjort, och att man lagt ner en massa tid och energi på det hela. Inget masstillverkat slit och släng...
Att virka rutorna går ganska fort och lätt, och är roligt. Sedan kommer det tråkiga och lite långsamma, att fästa trådar och fästa ihop alltsamman med någon enhetlig färg (svart, blir det här hade jag tänkt) Jag försöker dock att inte tänka på det som komma skall, utan nöjer mig med glad, enkel och färgglad virkning av rutorna, just nu. ;-)

3 kommentarer:

nordicharps sa...

Vill du/behöver du ha mer garn, så säg bara till :-)

Linda Färnevik sa...

Har du några roliga/fina färger så får du gärna ta med dig när du kommer i em Sally!

nordicharps sa...

Oj, såg inte ditt svar! Men jag kommer med något nästa vecka - om jag hittar något!