söndag, april 01, 2012

Odlingarna 1 april 2012

Det är inte mycket kvar av de gamla bäddarna nu. Sakta men säkert har jag tagit ner och grävt bort, lite varje dag allt eftersom jorden tinat upp. Och snart hoppas jag få upp de nya! Börjar känna mig ganska stressad, jag brukar ju så första fröna i början av april, men virket till bäddarna är inte ens sågat ännu (träden är i alla fall nedtagna, alltid något...?)

Det kliar verkligen i fingarna att komma igång nu, jag köper fröpåse på fröpåse, bläddrar i böcker om köksträdgårdsodling, och känner att jag vill "odla hela världen", och det med en gång!

I växthuset har det fyllts på med prima kompost, och tjuvstartsodlingen växer så det knakar. Dessutom kunde jag inte hålla mig, utan idag petade jag ner frön av både majrova och vårlök. De borde gå att skörda innan det är dax att sätta ut tomater mm, tycker jag...
Och i lekstugans växtBB, frodas de plantor som om ett par månader ska ut i växthuset. Det fungerar riktigt bra med tilläggsbelysning och låg temperatur, plantorna drar inte iväg och blir långa och bleka, utan det verkar lovande tycker jag. Men det börjar bli hög tid att skola om, så här kan de ju inte stå och trängas länge till, mellan 3 och 5 plantor i varje kruka...

Inga kommentarer: