måndag, april 02, 2012

Planering

Att planera grönsaksland är knepigare än man först kan tro. Man kan i alla fall, om man vill, göra det nästan hur komplicerat som helst. =)

Min grundplan var enkel men vettig tycker jag; en 4-årig växtföljd där bönor och ärtor band kväve till jorden år 1, vilken gynnade lite mer krävande grödor år 2. År 3 kom växter med måttliga näringskrav, och till sist år 4, de som klarar sig på väldigt lite.

Samtidigt vill jag få ut så mycket som möjligt av odlingen och dessutom slippa en massa bar (och ful!) jord, och plantera därför snabbväxande grödor mellan de långsamma...

Och så råkade jag dessutom läsa in mig lite mer på samplanteringar, och där finns ju också många guldkorn att hitta. Att kombinera rätt växter som gynnar varandra på bästa sätt är ju väldigt tilltalade, tex indianernas gamla klassiker squasch, majs och bönor. Den trion är perfekt både i grönsakslandet (squaschen skuggar och håller kvar fukten i marken medan majs och klättrande bönor hjälper varandra på bästa sätt: bönorna får något att slingra på samtidigt som de stöttar upp majsens ganska klena rotsystem) och på tallriken (proteiner från bönor i kombination med kolhydrater från de andra grönsakerna. Tillsätt en liten skvätt olja så är måltiden komplett!)

I fjol gjorde jag ett försök i samodlingens tecken, genom att kombinera potatis och bondbönor, som både trivs tillsammans och dessutom mår bra av att kupas, vilket ju då känns lite arbetsbesparande att bara göra på ett ställe. Det blev tyvärr en flopp, då potatisen var klar långt före bönorna, och jag vid upptaget av knölarna därför störde bondbönornas rotsystem med förödande resultat. ( döda plantor och nästan obefintlig skörd) Jag antar att jag måste ha senare potatis, om jag vill göra om den kombinationen. Men frågan är om det fungerar, eller om potatisen i stället då hinner drabbas av bladmögel innan det blivit några knölar, och därför inte ger någon skörd alls (eller i alla fall en väldigt liten sådan?)

Så det är inte så lätt det här. Att få ihop alla dessa ideér med mina brokiga och inte alls särskilt genomtänkta samling frön, och få det att fungera ute i jorden och inte bara på pappret, är en utmaning av rang! (särskilt eftersom jag inte ens får ihop det på pappret! ännu, i alla fall...Egentligen skulle jag kanske inte läsa och fundera så mycket, utan bara så lite där det finns plats. Det har ju fungerat bra för mig tidigare, menar jag. ;-)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Millan i skåne:Vilken fin blogg du har. Jag har en fråga om när man ska så. När jag precis har stoppat i frö i jorden inomhus. Ska de stå mörkt då? Eller är det olika för olika frö. Jag tänker på majs, gurka, blomkål mm

Linda Färnevik sa...

Tack! =)

Det är lite olika för olika frön... Jag tycker att de flesta frön (dock ej sallad) tar sig bra om de står mörkt och varmt. Sedan ställer jag dem ljust och svalt så fort de kikar upp ur jorden...

Anonym sa...

Ok, då ska jag testa det. Tack för tipset.

Anonym sa...

Oj vad jag känner igen det där, man kan ju fundera hur mycket som helst på hur var och när det ska sås... Vad har du planerat för sådder i år, är det de som står på ritningen?

/Elin

Linda Färnevik sa...

Oj, jag har planerat hur mycket som helst... Vet knappt själv. Och än mindre vet jag, hur jag ska få plats i landen. Jag ska sätta mig och gå igenom fröpåsarna vilken dag som helst nu...