måndag, juni 25, 2012

Jordgubbspremiär

Egentligen åkte första egna jordgubben in i munnen redan på midsommarafton, och nu börjar det dyka upp enstaka röda gubbar lite här och där i landet. Men det går långsamt, vi har ju ingen sommar! Runt 15 grader dagtid, och ofta under 10 på natten för det mesta. Klart att inget mognar snabbt då...

 Föresten, samma undran som jag har varje år: varför smakar nyplockade, egna jordgubbar så ofantligt mycket mer, och godare, än köpta? Jag antar att smaken missgynnas av transport, förvaring mm, men jag tycker även att de egna bären är mycket godare än de på självplock... Inbillning?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med dig!! Nu har vi ingen större odling direkt men de jordgubbar vi "skördat" här hemma genom åren smakar sååå mycket godare än köpta. Ändå ägnar jag mig inte alls nåt åt jordgubbarna, dom har ändå tittat fram år efter år. /Anna

Mamma hemma sa...

Åh, vad gott! Längtar till nästa sommar då även jag kan odla egna jordgubbar.