fredag, juli 13, 2012

Kantarellsök avslutning, samt provsök på hemmaplan

Igår var det dags för avslutningen på kantarellsökskursen hos Lunnagårdens hund. Även denna gång var Toolah ganska trögstartad, och dessutom rände det vilt i närheten som störde en hel del, men det lossnade lite efter en stund. Dock var hon inte lika motiverad som sist när hon gjorde flera fantastiska sök. Hon fann i alla fall den utplacerade svampen med lite hjälp, och sedan fick hon gå på "riktig svamp". Det var förstås svårare, eftersom den svampen inte hade männsikolukt, men så småningom markerade hon den också. Det roligaste var nästan att hon efter att ha blivit visad och markerat "riktig" kantarell, sedan utan att ha blivit ombedd, markerade ännu ett stånd några meter bort. Då blev jag stolt! =)

Jag känner mig väldigt nöjd med kursen, det har varit så roligt att göra något samman med Toolah, och även prova på något helt nytt! Ibland har jag spontant känt att det gått lite för fort fram, vi har kanske inte riktigt lyckats med ett lägre steg innan vi gått vidare till nästa, men nu efteråt känner jag just det nog var bra. Toolah hittade nämligen motivationen avsevärt bättre på de svårare uppgifterna. Om det var en slump, eller om det var roligare när det inte var så självklart vet jag dock inte. =)

Nu ska vi fortsätta träna här hemma, både med hemgjort noslabb av krukor, och ute i skogen. Hoppas att vi får det att fungera även utan instruktör.

Jag känner mig även taggad till att gå ytterligare kurser med Toolah, vi får väl se vad ekonomin kan tillåta i den vägen...

BILDER KOMMER! 

Sedan till det allra roligaste!  Jag gjorde ett litet kort provsök med Toolah på hemmaplan idag (några minuter bara), visserligen på utkastad svamp men i alla fall utan direkt mänsklig lukt ( plockad med påse) och det gick SÅ BRA! Hon var engagerad och framåt på en gång, hittade svampen kvickt med bara lite guidning.  Och jag fick till och med dra scarfen över huvudet utan att hon misstyckte det minsta! Riktigt glad och lite stolt är jag allt nu!

Inga kommentarer: