måndag, juli 09, 2012

Kantarellsök

                                     (bilden lånad från http://marycaroline.blogg.se)

Jag är helt värdelös på att hitta svamp i skogen. Jag ser dem helt enkelt inte! Alldeles hopplöst... I förhoppning om att Toolahs nos fungerar bättre än mina ögon i det här avseendet, anmälde jag oss till en intensivkurs i kantarellsök, anordnad av Lunnargårdens hund. Roligt att göra något tillsammans med Toolah, och spännande att prova på något nytt. Kan vi dessutom hitta svamp så är ju lyckan total!

Första kursdagen idag, och vi var 3 hundar med tillhörande ägare, som började med att utforska kantarellukten i ett noslabb och koppla samman svamplukten med belöning i form av klick och godis.

När vi kom fram så var det dessvärre ganska trassligt, Toolah drog runt i kopplet med rest ragg, och koncentrationen var minst sagt i botten...  Vi har ju redan sedan innan lite svårt med vårat samarbete, men jag tror att alla aktiviteter tillsammans är bra för vår relation, och kurser ger god motivation åt i alla fall mig (förhoppningsvis Toolah också)

Toolah tyckte nog att det var lite konstigt att bli ombedd att använda nosen på beställning och var väl egentligt måttligt intresserad, dessutom luktade svampen lite illa (?). Själv fipplade jag med klickern (ibland vid fel tillfällen...). godis (ibland på fel ställen... eller för långsamt) och sedan skulle jag ju hålla koppel och svamp också, och aldrig ta i svampen med godishanden, så ja, vi kan väl säga att det finns en del att träna på. ;-) (fler händer, är också något jag skulle behöva) Det här blir en utmaning!

Inga kommentarer: