onsdag, augusti 01, 2012

Odlingarna 1 augusti 2012

Fortfarande ingen sommar, annat än enstaka dagar, gör att allt är sent. (sedan spelar det väl in, att jag sådda förhållandevis sent också.) men så här ser det ut i landen just nu.

Potatis finns det gott om, men blasten ligger på gödselstan. De tidiga sorterna fick brunröta och mandelpotatisen vissnade ner...
 Frilandsgurkan har så sakterliga börjat växa nu
Och mangolden har stocklöpt, av kylan antar jag. (Vi har ju haft så kallt som +4 vissa tidiga mornar)
 Mangolden, har jag för övrigt sått på tok för mycket av, som tur är så sitter Tilde där och tuggar mangold så fort hon är ute. (oftast äter hon inte, utan tuggar och spottar ut, och så tar Toolah hand om de nytyggade grönsakerna. =))
Det som är finast i år är kanske plocksalladen. Tyvärr är den inte god. Besk, trots fabulösa mängder vatten. Men dekorativ är den ju. (Bataviasalladen är däremot kanongod!)
Solrosor, ärtor och rosenbönor blommar lågt, och det är ett fenomen som även andra jag pratat med drabbats av i år. Jag antar att det är vädret... Lite trist att rosenbönorna därmed inte klär in bågen, men det är väl inte så mycket att göra åt. Vackra, det är de i alla fall!
 Även majs och övriga bönor blommar lågt i år, och squaschen växer långsamt då det är såpass här kallt (och Tilde plockar dessutom av alla små frukter så snart hon kommer åt) Så den här trion kommer inte riktigt till sin rätt i år. Men förhoppningsvis får vi både majs, bönor och squasch så småningom, i alla fall.
 Ärtor finns det också gott om, och de går minst sagt åt här hemma. Alla älskar sockerärtor, och Alma brukar dessutom använda dem när hon tränar diverse konster med Toolah. Här nedan är en sparrisärt, om den smakar sparris eller ej återstår att se.
I växthuset växer det, men mognaden går trögt. Enstaka tomater (här favoriten sungold) och gurkor har vi dock tuggat i oss.
 Örtcirkeln är som vackrast just nu. Alla örter blommar. Längst fram temyntans spektakulära blommor. Och överallt (inte bara i örtcirkeln) dyker självsådd gurkört upp. Vacker (och god!) den också!

 

Här hittar du tidigare bilder från årets odlingar

och här finns bilder från 1 augusti i fjol




3 kommentarer:

LINA LUNDBERG MammaLivet på landet sa...

Oj va vackert, men hur hinner ni med allt? jätte fina bilder

Linda Färnevik sa...

Tack!

Ja hur hinner jag... ;-) Dels är jag ju mammaledig, och dels är jag en väldigt rastlös person som alltid vill göra något. Jag rensar hellre i grönsakslandet, snickrar, bakar, sköter får och höns eller vad som helst, än sitter stilla. Är man alltid i farten får man gjort en hel del.

Johanne Kelly sa...

Det er så smukt!