onsdag, oktober 03, 2012

Dansa!

I gårkväll startade ännu en hundkurs, lagom till att de andra två (allmänlydnad och rallymix) tar slut denna veckan. Vad är det nu vi hittat på?

Det blev freestyle. =) Dans med hund. Som kür (fast utan häst och med hund då) Ett egenkomponerat lydnadsprogram till egenvald musik. En klar utmaning i jämförelse med de flesta andra hundsporter där man ju har klara riktlinjer för exakt vad som ska göras. Vi (jag?) vill gärna prova allt (eller i varje fall det mesta), och det finns ju så mycket roligt!

Den här kursen hålla av Min Hundinstruktör och är glädjande nog med tanke på årstiden, inomhus på Wrågården. Kurstillfälle 1 av 6 idag då, och ett par nya lärdomar tog vi med oss hem. Vi lärde oss dels en snurr (som ska gå fortare sedan förstås, men att hon lärde sig göra den på enbart röstkommando på ett träningstillfälle imponerar iaf på mig!) och att gå slalom mellan mina ben åt andra hållet. Hon går fortfarande framlänges, och jag går baklänges. Lite klurigare för oss bägge!

(bara för att göra mig mer förvirrad lärde jag visst in "snurr" motsols. I Rallymix går snurren medsols, och spinn motsols. Jag kommer troligtvis göra fel vid varenda skylt sedan när det står snurr, för då ska jag ju göra den rörelse vi döpt till spinn,och tvärt om. Som om det inte var snurrigt (!) nog ändå, klart man ska krångla till det lite extra!)

parantes nr 2.
(Drömtricket just nu är att lära henne backa slalom mellan mina ben när jag går balänges, det hade varit häftigt. Men svårt. Och att få henne att hoppa upp i famnen. Hade varit ganska kul med en såpass här stor hund, det är mest mindre hundar man ser göra det...)

Inga kommentarer: