söndag, oktober 07, 2012

RallyMix avslut och "tävling"

Sista kurstillfället i träningsklassen blev i form av en tävling. Bara på skoj förstås, inga resultat som räknas i tävlingssammanhang,  men lite spännande att få sina färdigheter poängsatta av domare.

Poängräkningen är riktigt klurig och jag har väl bara knappt förstått mig på den; på de olika momenten som är ett 20-tal, kan man få såväl plus som minuspoäng. 3 p åt varje håll för själva övningarna, och 6 p åt varje håll för belöningsskyltarna. 0 är bra. Det är korrekt utfört moment, och en 0:a som tävlingsreultat är godkänt resultat och något att vara nöjd med, även om man förstås gärna vill ha pluspoängen också, vilka man får genom att göra extra bra ifrån sig på ett eller annat sätt. (tex om momentet är sitt fot. Sitter hunden fot får den 0p. Sitter den i perfekt position, sätter sig snabbt och har ögonkontakt med föraren kan den få pluspoäng. Är det ovilligt och trögt, eller snett tex, så kan det bli minus) Och vad som är extra bra  är ju en bedömningssak som helt beror på domarens tycke och smak. Puh, undrar om det här var svårast för mig och Toolah, eller för domaren? =)

Banan var klurig med många snurrar åt olka håll och i olika positioner, och innehöll förstås samtliga de moment som vi har svårast för, och jag snurrade (!) förstås till det med de här snurrarna och spinnarna som jag skrev om härom dagen, men ändå stannade vi på 64p! Och Toolah lekte faktiskt på lekbelöningen och målgången. Så det var finemang, Vi vann faktiskt på de här poängen och fick förutom äran både leksaker och tuggben.

Väldigt rolig sport det här, till våren blir det en fortsättningkurs, och kanske någon riktig tävling också så småningom?

På tal om tävling så har jag faktiskt löst tävlingslicens åt Toolah. För tvärt emot vad jag trodde när vi just köpte henne, så är hon en alldeles ypperlig hund att träna med,  så posetiv och glad i att lära sig nya saker. Klart att vi måste prova på att tävla också. I vad återstår att se. =)


Inga kommentarer: